Vykradení? To je nesmysl!

Je to fáma, říká majitel lodi Ivan Julák. „Dohodli jsme se s provozovatelem restaurace, že vše z lodi vyklidí. Proto je uvnitř prázdno,“ vysvětlil.

Že o vykradení nemůže být vůbec řeč, vehementně odmítá také Karel Svoboda, jehož firma od května do října zajišťovala na lodi restaurační služby. „Loď nebyla vykradena. Do restaurace na ní jsme investovali a protože nedošlo po sezoně s majitelem Porty Bohemiky k dohodě, všechno jsme vystěhovali. Na všechno mám faktury a dodací listy,“ vehementně se brání nařčení Karel Svoboda.

Loď čeká na příznivou vodu

Důvodem, proč plavidlo ještě od pravého labského břehu z Litoměřic neodrazilo, byly dosud nepříznivé podmínky k jejímu převozu do loděnice v Děčíně, jak praví Ivan Julák. „Čekáme na bezpečný vodní stav pro přepravu,“ dodal.

Podle Juláka po vyklizení lodi na ní začali s předěláváním interiéru. „Zavádíme topení a instalujeme tepelnou izolaci, aby mohla v příštím roce fungovat. Chci, abychom se mohli plavit i v zimním období,“ popsal práce, ke kterým nyní na Portě Bohemice dochází, její majitel.

Od začátku května do konce října svezla loď, která prvním rokem zajišťovala veřejnou osobní lodní dopravu z Litoměřic, 17 tisíc pasažérů, přičemž během 121 plavebních dní s nimi absolvovala celkem 5124 plavebních kilometrů.

V letošním roce sdružily před startem projektu veřejné osobní lodní dopravy mezi Litoměřicemi a Ústím nad Labem a Litoměřicemi a Roudnicí nad Labem prostředky, dohromady 950 000 korun, Litoměřice, Roudnice nad Labem, Lovosice, Velké Žernoseky a Ústí nad Labem.

Půl milionu šlo na provoz, zbytek na marketingové aktivity.

Jak uvedl místostarosta Litoměřic Jaroslav Tvrdík, v příštím roce chtějí obce na Labi veřejnou osobní lodní dopravu provozovat minimálně v rozsahu letošního. „Chceme pokračovat v tom, co se osvědčilo,“ dodal místostarosta. Počítá se dokonce s tím, že po Labi budou plout dvě lodě.

Proběhne výběrové řízení

Bude se vypisovat nové výběrové řízení na provozovatele. Letos proběhlo za účasti dvou zájemců, v tom pro příští rok Jaroslav Tvrdík předpokládá mnohem větší konkurenci. „Je to dáno ohlasem, který tento projekt vyvolal. Ví se o něm v celé republice,“ řekl.

Výběrové řízení s vypsanými podmínkami bude vyhlášeno v lednu. Čekalo se totiž na jednání zastupitelstev obcí, které se projektu účastní. Podle Tvrdíka by v tendru měli provozovatelé lodí již sami navrhovat jízdní řády a služby. „Je pravděpodobné, že nová přístaviště na trase do začátku sezony, tedy do května, nebudou všechna hotová. A provozovatelé, kteří nakonec budou vybráni, by měli být schopni případných korekcí jízdních řádů. O modelu budeme s obcemi jednat.“

Počet členů se rozšíří

V roce 2009 přistoupí k projektu dalších pět obcí – na pravém břehu Nučnice (Křešice), Libochovany, Brná (Střekov) a na levém Libotenice a Dolní Zálezly, kde je plánováno vybudování malých přístavišť. Pravděpodobně ještě v lednu vznikne Labská paroplavební společnost, do níž budou jednotlivé obce vkládat prostředky.

Společnost Povodí Labe, která je správcem toku, má zpracovanou strategii rozvoje lodní dopravy a podle ní by měla z pohledu státu zajistit servis potřebný pro přistávání osobních dopravních lodí. Jde například o umožnění odběru odpadků, olejů, budování sociálních zařízení, určit na březích místa pro kempy a náplavky a podobně.