Letos byla po 122 dní, od dubna do listopadu, zastavena plavba po Labi v kritickém úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí s Německem.
Na vině je nedostatek srážek a též dlouhodobé blokování a oddalování výstavby Plavebního stupně Děčín.

Miroslav Šefara z Ředitelství vodních cest k tomu uvedl, že Němci dokončují celoroční splavňování Labe, ale česká strana zatím nemůže napojit celoročně českou část Labe na německou, a tím i na námořní přístavy.

Nepříznivé vodní stavy letos trvaly až na nepatrné výjimky od začátku června do konce listopadu. Během šesti měsíců nebylo celkem po dobu 174 dnů možno plout alespoň se 140 centimetry ponoru.

Před státní hranicí je ponor 140 cm minimem, kdy je plavba ještě ekonomicky efektivní. Výše hladiny odpovídá stavu vodočtu v Ústí nad Labem – 200 cm. Z toho dokonce po dobu 122 dnů musela být plavba zcela zastavena, když vodočet v Ústí nad Labem klesne pod hodnotu 170 cm.

Poslední, zároveň vydatně deštivý den v říjnu, se projevil zlepšením plavebních podmínek na ponor plavidel okolo 160 cm, v dalších dnech však vodočet spadl do hodnot zastavené plavby a kolem kritické hranice kolísal až dokonce listopadu.

Jiří Aster, místopředseda Krajské hospodářské komory Ústeckého kraje, uvedl, že dlouhou dobu zdůrazňuje, že Ústí by mohlo navázat přístavem na ústeckou železniční křižovatku, ale není zajištěna celoroční splavnost Labe.

Podle Šafary by větší část problémů vyřešila výstavba jednoho jezu na Děčínsku. Ta prakticky neovlivní ekologický stav Labe nad Děčínem. „Naopak je připravován projekt, který bude revitalizovat Labe mezi Děčínem a Ústím. Projekt nazýváme Dejmalovým řešením, protože úpravy nad Děčínem byly navrženy bývalým ministrem životního prostředí Ivanem Dejmalem,“ dodal Šefara.