Výhodně se dá nakupovat už kousek za hranicemi, třeba v Marienbergu. Z Mostu je to hodinka jízdy, blíže než do Prahy. „Jezdíme tam třeba pro drogerii – prací prášky, aviváže, šampony. Jsou levnější než u nás a kvalitní minimálně stejně,“ říká například Vlasta Wenischová z Chomutova.

Kdo si chce ale užít nakupování opravdu ve velkém, stačí přejet jen o kousek dál – do Chemnitzu. Centrum dvousettisícového města je zasvěcené obchodním galeriím a pasážím. A v těchto dnech jsou tam výlohy i ulice plné poutačů s nápisy „Sale“ (Výprodej) nebo „Reduziert“ (Zlevňeno).

Rudé poutače lákají třeba do nákupního centra Kaufhof. Čtyři patra obchodního domu jsou plné rozličných druhů zboží, od přívěšků na klíče přes džíny až po notebooky. A snad každá třetí cenovka je přeškrtnutá. Pánské kožené bundy? Slevy od padesáti do sto eur. Širokoúhlé LCD Panasonic? Až o dvě stě eur levnější!

Hned naproti Kaufhofu je podobné centrum – Nikolaitor. A v ulicích před každým krámkem poutače. Deichmann rozprodává kozačky za poloviční ceny, slevy jsou v parfumériích i ve sportovních potřebách. „Dají se tam strávit hodiny. Není to jenom o cenách, i výběr se mi zdá větší. Ale o víkendu zavírají dřív, takže je lepší vyrazit ráno,“ radí Pavla Hudková, která byla v Chemnitzu nakupovat o víkendu.

Martin Balej, který jezdí do Německa pravidelně, zase upozorňuje, že ne všechno se musí vyplatit nakupovat právě tam. „Když tam člověk jede kvůli konkrétním věcem, je dobré se na ně kouknout nejdřív na internetu nebo si alespoň obhlídnout ceny v českých obchodech. Ale z mých zkušeností je sedmdesát procent zboží opravdu v Německu levnější.“

Německé obchody na české zákazníky nečekají s rukama v klíně. Před svátky do schránek v Mostě i Litvínově rozhazovaly letáky i s mapkami, některé inzerují v novinách v příhraničních okresech. A je to znát. Na parkovištích jsou často vidět auta s poznávacími značkami Ústeckého kraje, v obchodních domech nezřídka zaslechnete češtinu.