Spor mezi dopravním podnikem a Ústeckým krajem se táhne už od roku 2006. Firma tehdy požadovala 315 milionů korun jako náhradu ztrát z předešlého roku. Kraj to však odmítl zaplatit a vypověděl dopravci smlouvu. Spor vyvrcholil v srpnu před třemi roky, kdy DPÚK na více než 2600 spojích zastavil na čtyři dny dopravu.

Kraj si našel dopravce nové. S nimi uzavřel dlouhodobé smlouvy. Přesto ještě na některých linkách autobusy DPÚK v současné době jezdí. Spoje ale nejsou dotovány z krajského rozpočtu.

Hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová (ČSSD) uvedla, že rada v současné době neví o žádném návrhu společnosti DPÚK, který by probíhající spory mohl ukončit. „Stanovisko o smíru z naší strany nevzešlo. Naopak se rada podivila nad tím, že žádný návrh nenabídla druhá strana. Proto se rada nemá čím zabývat,“ řekla Vaňhová.

Podle mluvčího DPÚK Martina Grmela ČSSD před krajskými volbami slibovala, že spor s dopravcem bude chtít urovnat. „Doposavad nás nikdo neoslovil. Nová politická reprezentace stále opakuje stejné věci, které opakoval bývalý hejtman Šulc,“ podotkl Grmela.

Spor provází řada žalob a správních řízení. Vaňhová uvedla, že se všechna v současné době vedou mimo Ústecký kraj. Některé řeší ministerstvo dopravy, případem se zabývá i Evropská komise.

Dopravce chce vůči Ústeckému kraji vymáhat náhradu škody, která v současné době přesahuje již přes jednu miliardu korun. Vedení DPÚK několikrát pohrozilo mezinárodní arbitráží proti České republice. „Čekáme, jak se s tím Ústecký kraj vypořádá,“ uvedl Grmela. „Pokud bude jakýkoliv návrh předložen, rada kraje ho posoudí a projedná,“ zareagovala ústecká hejtmanka.

Podle Vaňhové nyní obslužnost v regionu bez problémů funguje. Tvrdí, že zatímco v roce 2006 DPÚK chtěl po Ústeckém kraji účtovat 39,11 korun za kilometr, v loňském roce současní autobusoví dopravci požadovali v průměru 31,17 korun za kilometr.

Někteří krajští zastupitelé si však myslí, že by nové vedení mělo konečně spor začít řešit. „Už před časem jsme navrhovali, aby se obě strany domluvily. Především problémové spoje by se měly vrátit DPÚK,“ řekl krajský zastupitel Stanislav Rybák (KSČM).

Zatímco krajský zastupitel Jaroslav Foldyna (ČSSD) navrhuje, aby se nejdříve vypracoval nezávislý audit. Ten by rozhodl, jak dál ve sporu s DPÚK postupovat. „Podle dostupných informací bych radši hledal možnost jednání s dopravcem, než jít do nějakého rizika,“ dodal Foldyna.

Za zastavení autobusů v roce 2006 dostal dopravní podnik loni na podzim 700 tisícovou pokutu. Brněnský krajský soud tehdy potvrdil dřívější verdikty antimonopolního úřadu. Firma se kvůli tomu obrátila na Nejvyšší správní soud.

DPÚK se také obrátil s pomocí na premiéra Mirka Topolánka (ODS). Předsedovi vlády odeslal dopis, ve které podnik tvrdil, že nechce vysoudit miliardy korun, ale pouze se vrátit k provozování autobusové dopravy v Ústeckém kraji.