VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spor s DPÚK nekončí, nové vedení kraje necouvne

Ústí nad Labem - Dlouholetý spor mezi Ústeckým krajem a DPÚK jen tak smírem neskončí. Nové vedení v čele s hejtmankou Janou Vaňhovou (ČSSD) totiž nebude výrazně měnit postup, který vůči dopravci až doposud hejtmanství vedlo.

20.1.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Filip Vlček

Spor mezi dopravním podnikem a Ústeckým krajem se táhne už od roku 2006. Firma tehdy požadovala 315 milionů korun jako náhradu ztrát z předešlého roku. Kraj to však odmítl zaplatit a vypověděl dopravci smlouvu. Spor vyvrcholil v srpnu před třemi roky, kdy DPÚK na více než 2600 spojích zastavil na čtyři dny dopravu.

Kraj si našel dopravce nové. S nimi uzavřel dlouhodobé smlouvy. Přesto ještě na některých linkách autobusy DPÚK v současné době jezdí. Spoje ale nejsou dotovány z krajského rozpočtu.

Hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová (ČSSD) uvedla, že rada v současné době neví o žádném návrhu společnosti DPÚK, který by probíhající spory mohl ukončit. „Stanovisko o smíru z naší strany nevzešlo. Naopak se rada podivila nad tím, že žádný návrh nenabídla druhá strana. Proto se rada nemá čím zabývat,“ řekla Vaňhová.

Podle mluvčího DPÚK Martina Grmela ČSSD před krajskými volbami slibovala, že spor s dopravcem bude chtít urovnat. „Doposavad nás nikdo neoslovil. Nová politická reprezentace stále opakuje stejné věci, které opakoval bývalý hejtman Šulc,“ podotkl Grmela.

Spor provází řada žalob a správních řízení. Vaňhová uvedla, že se všechna v současné době vedou mimo Ústecký kraj. Některé řeší ministerstvo dopravy, případem se zabývá i Evropská komise.

Dopravce chce vůči Ústeckému kraji vymáhat náhradu škody, která v současné době přesahuje již přes jednu miliardu korun. Vedení DPÚK několikrát pohrozilo mezinárodní arbitráží proti České republice. „Čekáme, jak se s tím Ústecký kraj vypořádá,“ uvedl Grmela. „Pokud bude jakýkoliv návrh předložen, rada kraje ho posoudí a projedná,“ zareagovala ústecká hejtmanka.

Podle Vaňhové nyní obslužnost v regionu bez problémů funguje. Tvrdí, že zatímco v roce 2006 DPÚK chtěl po Ústeckém kraji účtovat 39,11 korun za kilometr, v loňském roce současní autobusoví dopravci požadovali v průměru 31,17 korun za kilometr.

Někteří krajští zastupitelé si však myslí, že by nové vedení mělo konečně spor začít řešit. „Už před časem jsme navrhovali, aby se obě strany domluvily. Především problémové spoje by se měly vrátit DPÚK,“ řekl krajský zastupitel Stanislav Rybák (KSČM).

Zatímco krajský zastupitel Jaroslav Foldyna (ČSSD) navrhuje, aby se nejdříve vypracoval nezávislý audit. Ten by rozhodl, jak dál ve sporu s DPÚK postupovat. „Podle dostupných informací bych radši hledal možnost jednání s dopravcem, než jít do nějakého rizika,“ dodal Foldyna.

Za zastavení autobusů v roce 2006 dostal dopravní podnik loni na podzim 700 tisícovou pokutu. Brněnský krajský soud tehdy potvrdil dřívější verdikty antimonopolního úřadu. Firma se kvůli tomu obrátila na Nejvyšší správní soud.

DPÚK se také obrátil s pomocí na premiéra Mirka Topolánka (ODS). Předsedovi vlády odeslal dopis, ve které podnik tvrdil, že nechce vysoudit miliardy korun, ale pouze se vrátit k provozování autobusové dopravy v Ústeckém kraji.

Autor: Radek Nohl

20.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojta Říha se narodil Evě Šilingové z Ledvic 19. listopadu v 0.07 hod. v ústecké porodnici. Měřil 49 cm a vážil 3,5 kg
18

FOTO/ANKETA: Právě jsme se narodili

Pražské swingové trio Hot Sisters.
3

Swingové krásky z Prahy zahrají v Cargo Gallery

Vězeň zmizel z práce, policie po něm pátrá

Ústecký kraj – Vězně jako zaměstnance využívá v Ústeckém kraji řada firem. O jednoho méně však napočítali ve středu 22. listopadu ráno v provozu roudnické pobočky společnosti Meva Group, která vyrábí kovové nádoby na odpad.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Na Moldavě budou promítat dokument Záhada lokálek a založí spolek

Moldava v Krušných horách - Spolek lokálních drah, tak by se měla jmenovat iniciativa, která chce udržet život na Moldavské a Kozí dráze či na trati Teplice - Lovosice.

Policie v Krásném Březně pátrá po tom, kdo vykrádá sklepní kóje

Ústí nad Labem - Nejrůznější nářadí ukradl zlodějíček, který pronikl do sklepní kóje ve Vojanově ulici během noci z 19. na 20. listopadu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT