Lanová dráha bude 336 metrů dlouhá s převýšením 50 metrů. Oproti původní verzi jde o něco kratší trať. Protože musela být posunuta, bylo nutno změnit i umístění horní stanice na Větruši. Namísto u hlavního parkoviště bude situována mezi výletní zámeček a přilehlé sportoviště.

První trasa lanové dráhy, kterou plánovalo město, totiž vedla nad obydleným územím pod Větruší. Proti tomu ale protestovali zdejší obyvatelé a majitelé nemovitostí. Nechtěli, aby jim lanovka jezdila přímo nad hlavou. Krajský úřad, ke kterému se odvolali proti rozhodnutí stavebního odboru ústeckého magistrátu o umístění stavby, pak loni v září toto rozhodnutí zrušil.

Náměstek primátora Jan Řeřicha uvedl, že nová trasa již nejde přes žádný soukromý majetek. A nyní dotčené státní instituce proti ní nemají námitky.

Lanovku chce město začít stavět už v létě, tak aby na podzim byla hotová. „V té době už by mělo být dokončeno i obchodní centrum Forum, kde bude spodní stanice lanové dráhy,“ potvrdil Řeřicha.

Investor Fora, společnost Multi Development, se podle něj na lanovce finančně podílí, zaplatí projekt a hrubou stavbu spodní stanice. Město má na lanovku připraveno 75 milionů korun, a to na stavbu horní stanice, vybavení obou stanic a na celou technologii. Pětaosmdesát procent z této částky uhradí z dotace od Evropské unie.

„Výběrové řízení na zhotovitele vyhlásíme nejpozději v březnu. Pokud se nevyskytnou nějaké problémy, počítáme, že stavba začne v letních měsících a do podzimu bude hotová. Nejde o žádnou složitou stavbu ani technologii,“ poznamenal Řeřicha.

Ústečany a turisty, kteří do Ústí zavítají, budou od Fora na Větruši a zpět přepravovat dvě patnáctimístné kabinky rychlostí až 5 metrů za sekundu. Cesta má trvat dvě minuty. Při normálním provozu bude lanovka schopna odbavit 385 osob za hodinu.

„Dá se ale zvýšit rychlost, takže jich může být i víc. Uvidí se, až jaký bude zájem. Stejně tak se rozhodne o jízdním řádu, který bude zřejmě pevně daný,“ dodal Řeřicha s tím, že provozovatelem lanovky bude dopravní podnik města. Její obsluha zaměstná maximálně 4 pracovníky.

Od lanovky si město slibuje zatraktivění ústecké dominanty Větruše, kterou na konci roku 2005 otevřelo veřejnosti po více než stomilionové rekonstrukci. Ústečané i turisté si sem znovu začínali zvykat chodit. Už v polovině roku 2007 ale narušil rozvíjející se turistický ruch sesuv svahu pod Větruší a následné uzavření restaurace ve výletním zámečku na konci téhož roku.

Nového provozovatele město dlouho hledalo neúspěšně, všichni vybraní zájemci zakrátko od svého záměru odstoupili. Práce na sanaci svahu nakonec uzavřely i vyhlídkovou věž. V provozu na Větruši zůstala pouze dvě bludiště a sportoviště.

To by se ale v brzké době mělo změnit. Minulý týden radní Ústí rozhodli, že restauraci na Větruši pronajmou společnosti Café&Restaurant Slavia. Stejná firma mimo jiné v Praze provozuje Grandhotel Evropa na Václavském náměstí nebo legendární kavárnu Slávie na Smetanově nábřeží.

„O Větruši jsme měli zájem už loni, bohužel jsme nebyli vybráni. Couvnout od svého záměru v Ústí určitě nehodláme, naopak jsme schopni restauraci otevřít už v dubnu,“ řekla za společnost Café&Restaurant Slavia Zdeňka Porkertová.

Primátor Jan Kubata ujistil, že smlouva bude podepsána hned, jak obě strany dojednají detaily transakce. Na jaře také skončí sanace sesutého svahu, práce už v současnosti vrcholí.

Jaký máte názor na lanovku? Myslíte si, že zatraktivní krajskou metropoli? Diskutujte!