Jen v loňském roce totiž odhalili v trolejbusech a autobusech téměř 32,5 tisíce černých pasažérů. To bylo o 1800 více nežli v roce 2007.

Dopravní podnik v současné době zaměstnává 16 revizorů na stálý úvazek a jednoho jako externistu. „Důvod, proč zvyšujeme počet revizorů, je jasný – přepravní kázeň některých cestujících je pořád velice neuspokojivá. Lidé dluží za rok 2008 na přirážkách 25,5 milionu korun,“ řekl mluvčí dopravního podniku Milan Knotek. Za jízdu načerno v ústecké MHD zaplatili loni lidé na pokutách 8,5 milionu korun.

Dopravní podnik již vypsal výběrové řízení na nové revizory. Přihlásilo se do něj dvanáct lidí. Sérií pohovorů či psychologických testů nakonec prošli tři kandidáti. Podnik proto nyní pořádá nové výběrové kolo.

Revizory si společnost vybírá velmi pečlivě, protože musí jít o lidi, kteří se dokážou dobře ovládat a jednat s cestujícími. Často musí čelit nadávkám i fyzickým útokům. Jen loni jich skončilo šest po fyzickém napadení v pracovní neschopnosti.

Ústecká radnice v současné době prověřuje, jak je reálný nástup předními dveřmi i na dalších linkách MHD. Primátor Ústí Jan Kubata (ODS) uvedl, že o případných změnách budou moci uvažovat až na jaře, kdyby měl být dokončen rozsáhlý průzkum. „Připravujeme rovněž zavedení čipového systému do vozů MHD,“ řekl Kubata bez dalších podrobností, neboť konkrétní podoba systému se teprve rýsuje.

Dopravní podnik je od letošního ledna důraznější při vymáhání pohledávek. Do konce roku 2008 předávala společnost měsíčně exekutorovi 150 případů, nyní to bude o sto více. Dopravce bude i nadále spolupracovat s odbornou „vymahačskou“ firmou.

„S ohledem na sociální problémy mnoha dlužníků je více pohledávek hrazeno splátkami a více z nich se přesouvá na vymáhání prostřednictvím soudů a exekutorů. Proto se doby pro vymožení pohledávek prodlužují,“ dodal Knotek.

Dopravní podnik v loňském roce přepravil 57,7 milionu cestujících. SMS jízdenku si koupilo přes 286 tisíc lidí. Odhadované roční výnosy bez úhrad prokazatelné ztráty dosáhly téměř 195 milionů korun.

Pomůže vyšší počet revizorů ke snížení černých pasažérů v ústecké MHD? Diskutujte!