„Už máme zákazníky, kteří jen čekají na první duben, kdy má začít novela platit,“ popsal současnou situaci v prodeji nových vozů Martin Zazari, vedoucí prodeje firmy Rudolf Homolka v Ústí.

Někteří zákazníci kvůli tomu dokonce i odložili naplánovanou dovolenou.

„Celkem tři z nich již chtěli jet v březnu na dovolenou v nových autech, ale podpis smlouvy teď oddálili na začátek dalšího měsíce,“ řekl Martin Zazari.

Ústečtí podnikatelé svou vyčkávací taktiku potvrzují. „Nové auto by mě od dubna mělo přijít stejně levně, jako ojeté. Pokud vím, podobně uvažuje i řada mých známých z branže,“ uvedl například Richard Popelka.

Připomněl tak novelu zákona, kterou začátkem března schválili poslanci.

Podnikatelé si budou moci odepsat najednou celou daň z přidané hodnoty (19 %), a navíc už nebudou muset nechávat do nových aut montovat mřížku jen proto, aby tato vozidla mohli úředníci zapsat jako nákladní.

„Do žádného z šestnácti vozů, které nám teď z výroby přivezou, už mřížku montovat nebudeme,“ potvrdil Martin Zazari.

V ústeckém Autonu, který zastupuje také českého výrobce značky Škoda, zatím žádný velký rozruch kolem prodeje nových aut nezaznamenali. Podle vyjádření Viktora Bažanta, vedoucího prodeje, vozy od začátku roku nakupují spíše soukromé osoby.

„Uvidíme po prvním dubnu,“ míní. Že zákazníci přešlapují spíše na místě a jen vyčkávají, potvrdil rovněž Miloš Černý, vedoucí prodeje ústeckého autocentra Háša zastupujícího značky Hyundai a Mitsubishi.

Tenhle poklid se ale může změnit, napověděla to malá víkendová sonda do řad ústeckých podnikatelů. „Určitě tu změnu využiji,“ potvrdil Richard Popelka.

Vyčkávání majitelů firem, jestli novelu skutečně podepíší i senátoři a prezident, také ovlivňuje soukromé zájemce o ojetá auta. I ti čekají. Do bazarů by totiž mohly přijít vozy, které podnikatelé odloží.

Rozšíří se tak sice nabídka, ovšem bazary se budou snažit kvůli loňským propadům zisků udržet současné ceny.