Převod mostu z města na stát se totiž zadrhl. Již loni dohodnutá a schválená transakce se měla uskutečnit začátkem tohoto roku. Dříve, než se tak stalo, ale nejprve v lednu padl ministr dopravy Aleš Řebíček a následně v březnu pak také jeho nástupce Petr Bendl a s ním i celá vláda.
„Je to významná komplikace, prodej dosud nebyl dokončen a teď to vázne,“ přiznal primátor Ústí Jan Kubata. „Nicméně ministerstvo i teď tvrdí, že na věci stále pracuje,“ dodal.
Nevyloučil však, že by stát mohl z koupě Mariánského mostu také vycouvat.
„To samozřejmě v této fázi nejsem schopen vyloučit. Ale doufám, že se tak nestane. Už jednou nás totiž stát v případě tohoto mostu vypekl. Před jeho stavbou přislíbil, že ji bude financovat a pak se k tomu nechtěl znát,“ tvrdí Kubata s tím, že Ústí je jediné město v republice, které je vlastníkem takové dopravní stavby.
Už předloni město začalo jednat s Řebíčkem a výsledkem byla loňská dohoda, že stát most převezme a dá za něj městu 95 milionů korun.
Dohodu schválili v červnu minulého roku ústečtí zastupitelé a následně ji posvětilo i ministerstvo financí. V celém procesu už zbývalo jen podepsat vzájemnou smlouvu.
Ministerstvo dopravy se přes svůj slib ke svým dalším úmyslům s ústeckým mostem včera nevyjádřilo, s výjimkou strohé obecné zmínky, že ani vládní změny by neměly mít na již dohodnuté záležitosti žádný vliv.
- Stavba začala v roce 1994
- Most byl dokončen a otevřen v červenci 1998
- O rok později byl vybrán mezi 10 nejkrásnějších staveb světové architektury 90. let
- Loni ústečtí zastupitelé schválili jeho prodej státu
Ústí ale zatím stále musí udržovat dále most za své prostředky.
Tvrdí, že roční náklady dosahují kolem 10 milionů korun. A nemůže zatím počítat ani s oněmi slíbenými 95 miliony. „Do letošního rozpočtu jsme je naštěstí nezahrnuli,“ řekl náměstek primátora Libor Turek.
Nicméně podle Kubaty město s těmito prostředky počítá do budoucna na rozvojové investice.
Není to první komplikace kolem Mariánského mostu. Z doby výstavby až dosud se táhne soudní spor města se zhotovitelem Hutními montážemi Ostrava. Ten po ústecké radnici požaduje ještě přes pět set milionů korun.
Město ovšem s jeho dodatečnými požadavky zásadně nesouhlasí.
Firma se loni pokusila překazit chystaný prodej mostu, ale soud jí to nakonec neposvětil.
Stavět druhý most začalo Ústí v roce 1994. Důvodem bylo, že první Benešův most už přestával stačit kapacitně a také je ohrožován většími povodněmi.
Stavba trvala 5 let a městskou pokladnu přišla na tři čtvrtě miliardy korun, což bylo dvakrát více, než město původně předpokládalo.
Konečná suma v té době představovala téměř celý jeho roční rozpočet. A na dlouho zabrzdila další rozvoj Ústí, například byla odsunuta rekonstrukce ostudného Mírového náměstí o celé desetiletí.