„Stalo se to na prvním přechodu ve směru od rondelu, jakoby u infekčního oddělení,“ vysvětlila Hyšplerová. Nehoda jinak měla klasický průběh událostí. Řidič v levém jízdním pruhu zastavil, aby dal přednost přecházející 89 leté seniorce.
„Jenže 27 letý řidič Škody Felicie v pravém pruhu jí už přednost nedal. Žena byla převezena k ošetření,“ dodala policejní mluvčí Hyšplerová. Podrobnosti o stavu sražené pacientky Masarykova nemocnice nesdělila.
Městská policie střeží takzvaný přechod smrti před Masarykovou nemocnicí od včerejšího rána. Přecházení silnice tu regulují čtyři strážníci. Po směnách se jich tu střídá celkem dvanáct. Službu tu začínají v 6.30 a končí 17.00 hodin. Vždy u každého pruhu jeden. Rozhodl o tom ústecký primátor Jan Kubata.
Nehoda se ovšem stala na jednom z těch přechodů, u nichž žádní policisté nehlídkují.
„Nejsme schopni vzít dalších dvanáct strážníků a stáhnout je z dozoru nad bezpečím občanů v ulicích. Chci se otevřeně zeptat ústecké dopravní policie, proč zde ze zákona neprovádí intenzivní činnost a rovněž vlastníka komunikace, tedy státu, co s tím problémem konečně udělá?“ ptal se Kubata.
Celou ulici by měly také monitorovat dva mobilní radary a jeden stacionární, umístěný na nemocniční budově. Systém ještě doplní dvě figuríny policistů. Policie ale má k tomuto rozhodnutí výhrady.
„Nelze se zaměřit pouze na jeden přechod. Je nutné vyřešit všechny tři po celé ulici Sociální péče,“ uvedl šéf ústecké dopravky Karol Kočárek. Ten už roky navrhuje vybudovat tu nadchod, či podchod, případně doplněný protihlukovou bariérou.
Podle primátora Kubaty je potřeba říci, že již 3 roky blokuje ústecká dopravní policie v osobě pana Kočárka rozmístění semaforů s tím, že takové řešení je špatné.
„Za dopravní nehody mohou jednoznačně neukáznění řidiči a z pohledu pana Kočárka to znamená, že za jejich agresivní ježdění také může město či městská policie. Jaká opatření pan Kočárek přijal?“ dodal Kubata s tím, že odpovědnost za lidské zdraví a životy na této silnici mají stát jako vlastník komunikace a dopravní policie.
Dopravní policie ale oponuje, že v ulici Sociální péče provádí konroly pravidelně. V lednu jich tu dopravní policisté udělali 34, v únoru 25 a v březnu 40. „Jsme tu prakticky každý den,“ vypočítal nedávno Kočárek.
Město také nedávno umístilo na nebezpečnou komunikaci zvýrazňující a částečně zpomalující prvky, do dvou měsíců slibuje nainstalovat do přechodu blikající světla. V dlouhodobějším horizontu pak počítá s přemístěním zastávky městské hromadné dopravy a zvažuje i nadchod. Má též připravený projekt světelné křižovatky, s tím ale dopravní policie opět nesouhlasí.
Podle policie ale semafory k bezpečnějšímu provozu nepřispějí. Na Sociální péči jsou už 2 světelné křižovatky a přitom tato ulice dál patří k místům častých nehod. Jenom loni se jich tady stalo 22. Hlavním problémem tu prý je, že zdejší čtyřproudová silnice prostě není pro chodce stavěná.
Také vlastník komunikace, tedy stát, odpovědnost za nehody v ulici odmítá. „O nehodách tady víme a není nám to lhostejné, ale naše možnosti jsou v tomto směru dosti omezené,“ komentovala to před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
„Nadchody, podchody, ostrůvky, osvětlení a další zařízení nejsou podle zákona součástí ani příslušenstvím komunikace, takže je to v gesci města.“