Stát za něj městu zaplatí 94,5 milionu korun. „Teď už je třeba transakci jen zúřadovat,“ potvrdila včera mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Ústí most postavilo v 90. letech z městských peněz, stavba jej přišla na tři čtvrtě miliardy korun. A další miliony každoročně vynakládá na jeho údržbu.

„Jsme jediným městem v republice, které je vlastníkem takové dopravní stavby,“ vysvětlil primátor Jan Kubata, proč Ústí předloni začalo jednat se státem o převzetí mostu.

Loni jednání skončila dohodou, v červnu ji schválili ústečtí zastupitelé. Dosud však prodej nebyl dokončen a po pádu Topolánkovy vlády se město bálo, zda vůbec bude.

Od začátku letošního března věc ležela na ministerstvu dopravy.

„Nezastavilo se to, ministerstvo na tom pracovalo a už vydalo souhlas s převodem. Dokumenty byly vráceny zpět Ředitelství silnic a dálnic k přípravě vlastních smluv,“ uvedl včera Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Vápeníková ujistila, že podklady budou hotové do konce května a předají je ministerstvu ke konečnému zúřadování. Dodala, že definitivně byla posvěcena i cena za most 89 287 230 korun a příslušné pozemky 5 176 320 korun.

Podle Kubaty to je dobrá zpráva. „Jsem optimistou a doufám, že už to opravdu dospěje ke konci.

Ale úplně uvěřím, až uvidím podepsanou smlouvu,“ řekl. Předpokládá, že jestli nebudou další komplikace, mohli by ji schválit zastupitelé 25. června. A do čtvrt roku pak by město mělo obdržet i peníze za most.

Opoziční městský zastupitel Jaroslav Kubín řekl, že i on zvedne ruku pro. „Co s mostem taky. Mně spíš vadí, že jeho stavbu město financovalo místo státu a nemělo pak kvůli tomu dlouho peníze na nic jiného,“ poznamenal.

close zoom_in Do letošního rozpočtu město podle náměstka primátora Libora Turka očekávaný příjem za prodej Mariánského mostu nezahrnulo. „Ale počítáme s těmi prostředky, použijeme je na rozvojové investice,“ řekl primátor Kubata.

Stavět druhý most začalo Ústí v roce 1994. Důvodem bylo to, že první Benešův most už přestával stačit kapacitně a také je ohrožován většími povodněmi.

Stavba trvala 5 let a městskou pokladnu přišla na tři čtvrtě miliardy korun, což bylo dvakrát více, než město původně předpokládalo. Konečná suma v té době představovala téměř celý jeho roční rozpočet.

A na dlouho zabrzdila další rozvoj Ústí, například byla odsunuta rekonstrukce ostudného Mírového náměstí o celé desetiletí. O rok později byl zařazen mezi 10 nejkrásnějších staveb světové architektury 90. let minulého století.