„Kolaudace proběhne tento týden, jakmile budeme mít jistotu, že vše funguje, jak má, stáhneme odtud městské policisty,“ řekl náměstek primátora Jan Řeřicha.
Lepší červené
Někteří Ústečané jsou však z bíle blikajících diod zklamáni. „Čekal jsem, že jich bude víc a že budou blikat jasněji. Možná by byly lepší červené. Tyto jsou dobře vidět v noci, ale ve dne, hlavně za sluníčka, moc ne. Přitom právě ve dne se tu pohybuje chodců nejvíce,“ soudí Martin Kramář.
„Také jsem myslela, že to bude výraznější. Obávám se, že to stejně řidiče nezastaví,“ přizvukovala i Anna Stránská. VIDEO: Chodce srazil na přechodu bezohledný řidič
Jde o nadstandard
„Sám tudy jezdím a podle mě je to vidět dostatečně. Navíc toto je další nadstandard, prvotní jsou svislé a pak vodorovné značky, které jsou samy také nadstandardně zvýrazněné. Je to hlavně o chování lidí, řidičů, aby dodržovali dopravní předpisy, ale i chodců, aby jim neskákali bezhlavě pod auta,“ oponuje Řeřicha.
Blikající diody dodala pro ulici Sociální péče firma PDSystéms. Její ředitel Jaroslav Látal uvedl, že jde o nejjednodušší řešení 1. generace. „Nabízeli jsme i systémy 2. nebo 3. generace, které jsou výraznější, ale nebyl o ně zájem,“ řekl. Dopravní policisté se zaměřili na chování chodců
V druhé generaci jde v klidovém stavu o spojité bílé světlo a diody začnou blikat, až když na přechod vstoupí chodec. V třetí pak v klidovém stavu rovněž svítí bíle celý pruh a na chodce upozorní střídavě přerušovaná žlutá a jasně červená blikající světla.
Rozhodla cena
Zvláště poslední systém podle Látala naprosto spolehlivě prosvítí i to nejjasnější slunce. Je ale pětkrát dražší než první generace, druhá je pak oproti první za trojnásobnou cenu.
Řeřicha míní, že vybrané řešení je dostatečné. „Takto jsme se dohodli i s dopravní policií,“ řekl.
Město Ústí tato investice přišla zhruba na 2,5 milionu korun.
Přistoupilo k ní po četných střetech aut s chodci na této frekventované čtyřproudové komunikaci. Jen v letošním prvním půlroce už zde bylo při nehodách zraněno 6 chodců, z toho jeden smrtelně. Nejvyužívanějšímu přechodu u Masarykovy nemocnice se dokonce začalo říkat přechod smrti.
Město tu nejdříve nechalo zvýraznit dopravní značení a instalovat částečně zpomalující prvky. Přesto k bouračkám docházelo dál a město kvůli tomu čelilo četné kritice. Nakonec sem v dubnu postavilo strážníky, aby pomáhali chodcům bezpečně přejít.
Primátor Jan Kubata si v této souvislosti postěžoval na nečinný stát, jemuž silnice patří. „Kritika by měla směřovat na něj, ne na město,“ bránil se.
Správce, Ředitelství silnic a dálnic, ale odpovědnost prostřednictvím své mluvčí Martiny Vápeníkové odmítl.
„Bezpečnostní opatření jako nadchody, podchody, ostrůvky či osvětlení nejsou podle zákona součástí ani příslušenstvím komunikace, takže je to v gesci města,“ tvrdila.
Nadchod, podchod
Nicméně se nakonec podle Řeřichy správce částečně na investici do bezpečnostních světel podílí. Jsou instalovány na čtyřech přechodech ze šesti, které v této ulici jsou. Zbylé dva jsou už z dřívějška osazeny semafory.
Ty chtělo město dát i k nemocnici, ale dopravní policie to nepovolila. „Neberou v potaz lidskou chybu a nehodám nezabrání,“ zdůvodnila to mluvčí ústecké policie Veronika Hyšplerová.
Blikače policisté odsouhlasili, nicméně preferují nadchod nebo podchod, které jako jediné ochrání chodce stoprocentně. Město toto opatření nevylučuje, ale v nejbližší době s ním rozhodně nepočítá.