Tři v řadě
„Na území města probíhá denně čištění vozovek. I přes řádné dopravní značení odtahuje městská policie vozidla, která brání čištění,“ sdělila mluvčí magistrátu Ivana Solničková.
„Z toho důvodu je odstavná plocha pro tato auta naprosto přeplněná. Zjednodušeně řečeno, není kam autovraky dávat.“ dodala Solničková.
Jenomže automobily, jež už přestaly sloužit svým majitelům, v ústeckých ulicích překážejí. Příkladem je třeba ulice SNP na Skřivánku, kde tři vraky už pěkných pár týdnů hyzdí ulici a zabírají parkovací místa.
Pojízdné odtáhnou
To místní obyvatele rozčiluje a říkají, že je potřeba něco vymyslet. Například Ladislav Tuček upozornil, že navíc první z vraků stojí blíž než pět metrů od hranice křižovatky.
„Úředníci by s tím měli něco udělat. Být to v případě pojízdného auta, tak ho městská policie odtáhne jako překážku silničního provozu. Majitel poté vysolí tučnou pokutu. V případě vraku bez registrační značky ho nechají být, protože vědí, že se ho majitel rád zbaví a peníze nedostanou,“ rozčiluje se Tuček.
Podle slov Moniky Králové, vedoucí odboru čistoty z centrálního městského obvodu, při zjištění či nahlášení autovraku následuje polepení vozu výzvou a jeho vyfocení s touto samolepkou.
„Podle registrační značky zjistíme na odboru dopravy magistrátu vlastníka vozidla a tento je písemně vyzván k odstranění vozidla.“
Pokud se tak nestane, vrak odstraní město na náklady majitele.
V den polepení vozu je toto rovněž veřejně vyhlášeno na úřední desce městského obvodu a na webových stránkách. Pokud po dvou měsících od vyzvání vlastníka a veřejného vyhlášení je vrak je stále na místě, věc se předá na odbor dopravy magistrátu.
„Tímto naše práce jako obvodu končí. V případě, že vrak registrační značky nemá, tak se olepí, nafotí a po dvou měsících, není-li odklizen, se rovněž předává na odbor dopravy magistrátu. Majitel vozidla se v tomto případě zjišťuje podle VIN kódu,“ dodala Králová.
pište níže do diskuze!
Pozor na zákon
Nechat ekologicky zlikvidovat vrak automobilu může být velký problém. Ve městě je totiž jen jedna firma, jež se tímto zabývá. Ta má navíc stanovený limit počtu vozidel, které může zlikvidovat.
Zákon ukládá, že řidič, který chce odstranit autovrak, je povinen předat jej pouze osobám, které jsou provozovateli zařízeni ke sběru, výkupu, zpracování, využívání nebo odstraňování autovraků.
Toto řeší zákon 185/2001 O odpadech. Od provozovatele obdrží potvrzení o převzetí autovraku. S tímto potvrzením lze potom jít na odbor dopravy magistrátu k odhlášení vozidla z registru.
Jen 300 za rok
V Ústí se likvidací autovraků zabývá firma Genova. Tam ovšem mohou zlikvidovat pouze 300 vraků ročně. Společnost Genova chtěla kapacitu navýšit na 1000 vraků ročně.
„Rada města nepožadovala posouzení vlivů na životní prostředí dle zákona 100/2001 pod podmínkou, že kapacita autovrakoviště nebude zvýšena na více než 300 autovraků ročně,“ uvedla tisková referentka magistrátu Solničková s tím, že pokud by společnost Genova měla zájem o kapacitu vyšší, musela by nechat zpracovat velkou EIA.
Jaroslav Jelínek z firmy Genova ovšem upozornil, že když nemůže vrak přijmout, řidiči se ho zbaví jinak, většinou bez ohledu na zákony.
„Někteří prostě odbrousí číslo a hodí ho do lesa, jeden mi to řekl otevřeně. Další ho prostě rozeberou na šrot nebo na náhradní díly,“ řekl Jelínek.
ZPRACOVALI Janni Vorlíček a Petr Sochůrek