Znovuzahájení stavby vlastně znemožnila jen vysoká hladina vody v Labi a přívalové deště. Ústeckému deníku to potvrdil manažer stavby Tomáš Hofmann z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). ČTĚTE K TÉMATU

„Předpokládám, že když už se staví dál, tak stát v příštích letech na kompletní dostavbu silnice další finanční prostředky najde,“ řekl. ŘSD si ještě zpracovává audit stavebních objektů, jež tu jsou naplánované.

Ten by měl být do konce měsíce hotový. Účelem je zjistit, jestli by se případně některý z nich nedal ze stavby vypustit, aby se tak ušetřilo na stavebních nákladech. Přívalové deště mohou spláchnout silnici do řeky, volá se po dostavbě

„Není toho ovšem mnoho, stavbu připravuje asi deset let samo město Ústí nad Labem. Projekt obsahuje sice objekty, které jsou pro stát jako správce silnice zbytečné, ale město je jejich spoluinvestorem, takže na nich těžko ušetříme,“ pokračoval Hofmann s tím, že staveniště je už prakticky v normálním režimu, vyjasňuje se pouze technologie.

„Stavět začneme v nejbližší době, začít se musí od objektů u vody, konkrétně nábřežní zdi a to zatím kvůli vodě nešlo,“ dodal Hofman.
Ústí ale tak optimistické není. FOTOGALERIE: Práce v Přístavní již ustávají

„Teď nejsme schopni říci, zda bude pokračovat stavba v plném rozsahu. ŘSD nyní pracuje na možnosti ji zlevnit a přitom zachovat její funkčnost. Zástupci ŘSD jednali také s městem o možných změnách,“ uvedl Jaroslav Kouba z kanceláře primátora.

„Byl navržen takový postup, aby termín dokončení stavby byl dodržen i přes počáteční zdržení. Věříme, že se to podaří.“

Stavba v Přístavní ulici byla pozastavena z rozhodnutí ministerstva. Jenže její pozastavení a případné úplné stopnutí by zkomplikovalo i další stavby, jež jsou s tím provázané. Uzavírky silnic pro rok 2009

Jako příklad by mohla posloužit rekonstrukce zanádražního prostoru, jež je přímo provázaná se zkapacitněním silnice I/30 v Přístavní ulici.

Byl totiž detailně zpracován harmonogram prací tak, aby na sebe vše navazovalo, nebrzdily se další stavby a nedošlo k navyšování finančního příspěvku.
Jak uvedla Ivana Solničková, mluvčí magistrátu, zanádražní prostor je totiž projektem z integrovaného plánu rozvoje města (IPRM).

„Dotace EU tu činí 85 procent a 7,5 procenta se podařilo získat ze státního rozpočtu,“ vysvětlila.

Město pak formou výběrového řízení ve veřejné soutěži dostalo nabídku na provedení stavby s konečnou cenou asi 154,5 milionu korun. „Podařilo se snížit původní předpoklad rozpočtu, který byl 196 milionů,“ dodala Solničková.

Pokud ale Ústí se stavbou začne pozdě a nestihne ji dokončit v termínu, EU mu nevyplatí už přiznanou milionovou dotaci.

„Ústí by o dotaci mohlo přijít, pokud by se odchýlilo od projektu, nebo nedodrželo termín stavby,“ potvrdil Vojtěch Krump, tiskový mluvčí regionální rady soudržnosti regionu Severozápad, která o dotacích rozhoduje.

Podle města je ale zatím vše v pořádku a dotace ohrožena není. „V současné době o ohrožení mluvit nelze a ani jej nepředpokládáme,“ sdělil referent Kouba z kanceláře ústeckého primátora.

Situace se dokonce poté, co ministerstvo dopravy stavbu stoplo, vyhrotila natolik, že primátor města Jan Kubata o tomto kroku hovořil jako o zločinu a nastínil očekávané katastrofické scénáře jako paralizování života ve městě, narušení staveb z IPRM a vracení téměř miliardové dotace zpět do EU.

Dokonce kvůli tomu odeslal Ředitelství silnic a dálnic otevřený dopis, jehož jednu kopii obdržel kromě médií i nový premiér Jan Fišer. „S velkým znepokojením i zděšením jsem přijal zprávu o zastavení stavby,“ napsal tehdy Kubata v dopise.