Co na to štamgasti? „To víte, že mě to štve, zdražuje všechno. Ale co se dá dělat,“ odevzdaně reagoval Ústečan, který se představil jako Josef, popíjející v klíšské restauraci Žumpa. A dodal svůj postřeh: „Žijeme v Čechách, lidé pivo pít nepřestanou.“
Zdražení se dotkne všech, tradiční pivovary Zlatopramen a Březňák nevyjímaje. „Zvýšení daní se musí odrazit na ceně piva, takže naše úprava ceníku v průměru kopíruje zvýšení spotřební daně - tedy o zhruba 4,6 procent,“ informovala Kateřina Eliášová, mluvčí skupiny Heineken, která oba pivovary od roku 2008 vlastní.
Konečnou cenu však nespecifikovala. „Tvorbu ceny vůči koncovému konzumentovi má v rukou zákazník. Tedy odběratel piva, ať už maloobchodník nebo provozovatel restauračního zařízení,“ zněla neučitá odpověď.
Padesátilitrový sud Zlatopramenu koupíte cirka za 1400 korun. To znamená, že půllitr piva budou mít restauratéři od pivovaru o sedmdesátník dražší.
Jaká je reakce z hospod? „Zatím nevíme, jestli budeme zdražovat nebo ne,“ oznámil Deníku David Krumpel z vedení restaurace Švihadlo, která Zlatopramen točí.
„Jsou dvě možnosti. Buď ceny zůstanou stejné, marže půjdou dolů a my pojedeme na kvantitu, nebo holt zdražíme,“ řekl.
A dodal, že se zatím uvidí, jak zareaguje na vývoj cen konkurence.
Ve studentském podniku VŠ Bar, ve kterém se ale čepuje Pilsner Urquell a Gambrinus, taktéž o budoucím zdražení nemají jasno.
„Počkáme, co ostatní podniky,“ dušuje se šéf Patrik Vavřík.
Zdá se, že neviditelná ruka trhu v tomto případě opravdu funguje.
Navýšení cen se nedotkne pouze zdejších pivovarů, ale i ústecké likérky Granette.
Granette vyrábí populární Starou mysliveckou či bylinný likér Klášterní tajemství. Její mediální zástupce Josef Vejlupek na žádost Ústeckého deníku vypočítával novoroční cenu.
„Odhaduji, že u půllitrové láhve 40% alkolického nápoje bude cena vyšší v průměru zhruba o pět korun,“ zněla jeho odpověď. Podle něj bude konečná cena závislá především na obsahu alkoholu a také na použitých vedlejších surovinách.
Na zvyšující se ceně piv a lihovin se negativně podepsala zvyšující se spotřební daň. Také základní sazba daně z přidané hodnoty se na jeden rok zvedne z 19 na 20 procent.
Heineken už dříve oznámil, že v oblasti baleného piva v PET lahvích prodal téměř patnáct milionů lahví. O Maxilahev Zlatopramen a Velký Březňák je obrovský zákaznický zájem.
Na otázku, jestli bylo nutné ceny zvednout, když se firmě daří, Eliášová odpověděla: „Zvýšení cen je jedinou cestou, jak se mohou pivovary s daňovou úpravou v současné nelehké ekonomické situaci vyrovnat.“
Heineken v současnosti patří k největším společnostem na pivním trhu. Před ním jsou pouze Plzeňský Prazdroj a Pivovary Staropramen.
Zdražení lidé nezaznamenají ihned s příchodem nového roku.
Vejlupek k tomu říká: „Celá obchodní síť včetně všech řetězců se totiž předzásobila. To znamená, že nakoupila od výrobců ještě v prosinci za nižší ceny,“ oznámil.
Zdražení alkoholických nápojů lze tedy očekávat až po vyprodání zásob. Vejlupek rovněž připomenul, že v současnosti je v likérce reálné cenové navýšení u pomocných materiálů a některých obalů nebo jejich částí.
„Ceny vstupů hlavních surovin, jako je líh jemný a velejemný či vinný destilát a ovocné destiláty, se ovšem od 1. ledna nemění,“ sdělil Vejlupek.
Nutno dodat, že neveselou realitu hospodských bohémů podtrhne fakt, že spolu s alkoholem podraží i tabákové výrobky.
Zvýšení daní je součástí úsporného balíčku ministra financí Eduarda Janoty. Ten si od toho slibuje až 23 miliard korun do státní kasy.
Nepřehlédněte:
Bytová družstva se ocitla v pasti. Neplatiče již nemohou vyhoditHLASOVÁNÍ: Ústecká piva Zlatopramen a Březňák podražila
/AKTUALIZOVÁNO/ Ústecko – Výrobci zlatavého moku a lihovin jdou kvůli vyšším daním s cenami nahoru. Výrobní cena piva se zvedla zhruba o sedmdesát haléřů až korunu. Dá se tedy předpokládat, že i odběratelé se nové realitě přizpůsobí a cena se za natočený půllitr zvedne o více než korunu.
Velkobřezenské pivo. Na snímku jej právě točí do sklenic sám Victor Cibich, který Březňáku propůjčuje svou tvář už víc než sto let.
|
Foto: DENÍK/Karel Pech
Nahrává se anketa ...