Z Děčína to jinudy na blízkou dálnici D8 vedoucí do Německa totiž nejde.

„Je to příšerné. Jako kdyby mi za okny jezdily tanky. Projede kamion a drnčí mi i sklo v oknech,“ říká o fatální přeplněnosti silniční komunikace libouchecká obyvatelka Eva Mesárošová, která bydlí hned u silnice I/13.

„A jako řidičce mi vadí fakt, že kolikrát stojím i deset minut, než vůbec můžu vjet k domu na zahradu, jaký je tu provoz. A to nemluvím ani o stavu silnic. Hlavně krajnice jsou zdemolované,“ stěžuje si.

Starosta Libouchce Jiří Štěrba to vidí podobně. Podle něj není zásadním problémem jen nepostačující dopravní infrastruktura, ale i nedisciplinovanost řidičů.
„Kamiony obcí jezdí rychlostí osmdesát až sto kilometrů za hodinu,“ rozčiluje se starosta.

„Tohle by vyřešil pevně nainstalovaný radar, který by běžel čtyřiadvacet hodin denně,“ myslí si.

Minulý týden byl na stejné silnici přejet chodec, který naštěstí srážku s vozidlem přežil. Radar však v Libouchci i nadále chybí.

Grafika: Kamiony Libouchec


Dopravní sodomu by měl odvrátit několik desetiletí plánovaný silniční přivaděč, který by spojil Děčín s „déosmičkou“, aniž by vedl v zastavěném území přilehlých obcí, ve kterých žijí tisíce lidí.

Loni v říjnu Ministerstvo životního prostředí (MŽP) konečně přišlo s realisticky řešeným plánem trasy přivaděče.

„Od Libouchce přes Jílové vede trasa v souběhu se železniční tratí, na rozhraní Martiněvsi a Bynova po dně údolí Jílovského potoka. Poté prudce v zářezu stoupá okrajem lesa nad Horním Oldřichovem a nakonec dlouhým tunelem sestupuje do Děčína, kde ústí ve čtvrti Chrochvice,“ popisují plánovanou trasu průvodní materiály.

Cena projektu by se měla vyšplhat až na šest miliard korun.

Právě dvoukilometrový tunel je největší překážkou dát stavbě zelenou.

„Resortu dopravy zejména vadí vysoká cena varianty, kterou MŽP na základě mimořádně komplikovaných omezujících podmínek dotčeného území nechalo navrhnout,“ zmínila anabázi při schvalování projektu Jarmila Krebsová z tiskového oddělení MŽP.

Budoucnost projektu je ve hvězdách. Na dotaz, zda je možné uvést alespoň přibližný časový horizont, kdy by silnice mohla být hotová, Krebsová reagovala: „Mělo by se tak stát pokud možno zároveň se zprovozněním posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. To už se však reálně nedá stihnout.“