Trmácet se po městě a hledat psychologickou poradnu se ústeckým rodičům nechce. Psychology by radši viděli přímo ve školách.
„Nejednou přišel syn ze školy s tím, že mu bylo doporučeno navštívit psychologa. Problémy ale radši řešíme doma, než abychom hledali psychologa a ještě ho platili,“ líčila maminka, která si nepřála zveřejnit své jméno.

Za užitečné mít ve školách psychology přitom považují nejen rodiče, ale i učitelé a odborníci.
Nedostatek odborníků ve školách potvrzuje i psycholožka Jana Doubravová. „Psycholog by měl být ve škole po ruce, aby se nemuselo dlouho čekat v poradnách. Psychologové jsou partneři pedagogů, kteří by měli fungovat tak, aby žáci lépe prospívali,“ řekla Doubravová. Výchovní poradci na to stačit nemohou. Na žáky nemají čas.

Školního psychologa by uvítali například v ZŠ Karla IV. „Na plný úvazek by se tu psycholog asi neuživil, ale dobré by bylo, kdyby se jeden střídal třeba ve třech školách,“ řekl ředitel školy Pavel Ťupek. Potíž je podle něj především ve financování. Případné problémy ve škole se tak řeší přes výchovného poradce. „Výrazný problém to není, ale psycholog by se nám tu určitě hodil. Myslím, že se to týká všech škol,“ dodal ředitel.

Podobně uvažoval i ředitel Základní školy Elišky Krásnohorské Martin Alinče. „Školního psychologa zatím nemáme, ale zřízení této funkce zvažujeme,“ uvedl Alinče, podle kterého by stačilo, kdyby psycholog ve škole fungoval jeden či dva dny v týdnu.

Právě takto psycholog dlouhodobě funguje na Základní škole SNP. „Máme tu psycholožku na částečný úvazek, která je tu třikrát týdně. Rozhodně se nám to osvědčilo,“ pochvalovala si ředitelka školy Ramona Grohová. Práce psycholožky se jim prý osvědčila nejen u integrovaných žáků a žáků speciálních tříd, ale i u ostatních žáků a učitelů. Pro rady si mohou chodit i rodiče.

A jak je to s financemi? „Zaplatit pozici školního psychologa zvládáme. Musíme,“ řekla ředitelka, která si práci psycholožky velice pochvalovala. Profesní testy, sociometrická šetření a tvorba individuálních vzdělávacích plánů je jen zlomek aktivit, při kterých je školní psycholog víc než vhodný.