Místo označovačů jízdenek jsou ve voze velké žluté platební terminály, které jsou součástí odbavovacího systému Dopravního podniku města Pardubic.

„Nejezdí to náhodou zdarma?“ ptala se jedna z mladých žen, která byla v údivu, stejně jako já.

Bohužel zdarma to nejezdilo, šlo jen o test moderního trolejbusu dlouhého patnáct metrů, který od úterý do včeřejška jezdil na vybraných linkách městské dopravy.

Do Ústí nad Labem přijel trolejbus na zkoušku z Pardubic. „Chtěli jsme ověřit, zda tento typ obstojí v našich ústeckých podmínkách,“ uvedl ředitel ústeckého dopravního podniku Tomáš Kraus.

První jízdy se konaly hned v pondělí odpoledne po dodání. Vůz projel celou trolejbusovou síť, aby se zjistila případná problémová místa. „Jízdy s cestujícími jsme provedli z důvodu, zda se v ostrém provozu s cestujícími osvědčí,“ dodal Kraus.

Mezi cestujícími sklízel vůz vesměs kladné reakce. „Přijde mi uvnitř daleko tišší, než ostatní vozy. Libí se mi také širší přední dveře, díky kterým může výměna cestujících probíhat rychleji,“ myslí si Jaroslava Holečková.

Mezi nejčastějšími zápory byla ve voze slyšet jen úzká ulička mezi sedačkami v druhé polovině vozu. „Přijde mi daleko užší, než ve starých trolejbusech. Ale jinak se mi líbí,“ myslí si pro změnu Ústečan Ivan Nový.

I řidič si nový vůz pochvaloval. „Zdá se mi dokonce lepší, než před lety dodané trolejbusy 25Tr,“ myslí si. Trolejbus v rámci zkušebních jízd řídili jen řidiči proškolení svými pardubickými kolegy.

Trolejbus typového značení Škoda 28Tr Solaris je dílem české Škodovky na bázi autobusové karoserie polské společnosti Solaris. Délka trolejbusu je bezmála 15 metrů a poháněn je jedním trakčním motorem. Je přibližně o třetinu levnější než dvoumotorový kloubový trolejbus.

Trolejbus Škoda 28Tr Solaris
- Počet míst k sezení: 43 osob
- Počet míst ke stání: 92 osob
- Délka: 14 590 centimetrů
- Hmotnost: 14 tun
- Trakční motor: 1x
- Nástupní výška: 32 – 33 cm
- Cca o třetinu levnější, než 18m

Dovnitř se vejde 135 cestujících, z nichž je43 sedících. Jde o jeden z typů trolejbusu, který by v budoucnu mohl vozit cestující v Ústí. Podle ředitele DP však není záměrem založit na těchto patnáctimetrových vozech budoucnost trolejbusové dopravy.

Město Ústí nad Labem má v úmyslu pořízení šestnácti trolejbusů pro omlazení vozového parku. V současné době ale není jasné, o jaký typ půjde a kdy budou dodány.

Pokud město uspěje v rámci výzvy Integrovaného plánu rozvoje města – Mobilita, budou finanční prostředky z dotačních fondů určeny přednostně právě pro nákup nových vozů a v neposlední řadě také na modernizaci odbavovacího systému.