U nakládací rampy stojí kamion. Právě přivezl čerstvé zboží pro zákazníky, kteří přijdou hned v sedm ráno po otevření obchodu. Během dne se kamiony s ovocem a zeleninou otočí u rampy obchodu ještě dvakrát třikrát.

Kaufland do svých 90 filiálek v České republice naváží přes dvě distribuční centra okolo 150 druhů ovoce a zeleniny, například zhruba 300 tisíc salátových okurek, 160 tun rajčat a 300 tun banánů týdně.

Prázdné pulty

Jdu si navléct zelinářskou zástěru a přiložit ruku k dílu. Náležitě poučen vyrážím na „plac“.

Pulty, které přes den přetékají zbožím, jsou teď v pět ráno prázdné. Na nás je, všechny je připravit. Jeden z kolegů přiváží paletový vozík plný přepravek.

„Sezónní zboží na první pult“, zní jasný pokyn. „Dbáme na to, aby u nás dostával zákazník tu nejčerstvější zeleninu,“ vysvětluje mi vedoucí oblasti prodeje Václav Heinrich.

Nekupuj nic, co …

Do ruky se mi dostává čerstvý orosený salát. „Vidíte tu čerstvost. Tenhle salát byl ještě včera na poli,“ slyším od kolegy.

„Můžete napsat sto pouček, jak správně rozeznat kvalitu ovoce a zeleniny k prodeji. Osvědčená je však jen jedna: neprodávej nic, co si sám nekoupíš,“ zasvěcuje mě vedoucí Heinrich, zatímco postupujeme až ke čtvrtému stolu.

Zvláštní důraz je věnován akční nabídce: teď v létě jsou to třeba vodní melouny. Akční nabídky mnohonásobně zvyšují prodej, proto je výhodné objednávat zboží přímo u producentů.

Někteří čeští zemědělci pěstují sezónní zeleninu jen přímo pro Kaufland, letos na jaře od nich odebral několik milionů svazků ředkviček. Odběr od českých producentů navíc zkracuje dobu mezi sklizní a prodejem na minimum.

Za dveřmi zatím postává skupinka nedočkavých zákazníků. Je za pět minut sedm, brány obchodu se otevřely. K pultům s čerstvou zeleninou se hrnou první kupující.