Kdyby mnozí turisté věděli, kde na jakou dráhu bude jejich letadlo přistávat, možná by si let radši rozmysleli.

1. Letiště PARO, Bhútán

Toto letiště je hlavním mezinárodním letištěm v Bhútánu v Himalájích. Je skryté v údolí a vrcholky okolních hor dosahují nadmořské výšky kolem 4900 m nad mořem.

Na tomto letišti mohou proto přistávat pouze speciálně vyškolení piloti, kteří jsou schopni v úzkém korytu mezi stromy pokrytými horami bezpečně s letadlem manévrovat.
2. Letiště PRINCEZNY JULIANY, ostrov Svatý Martin, Karibské moře

Největším problémem tohoto letiště je délka jeho přistávací dráhy, která je činí pouhých 2,180 metrů. Tato délka je standartně dostačující pouze pro malé a střední letouny.

Přesto je toto letiště druhé nejrušnější v této oblasti Karibiku a přistávají zde tak i obří letadla jako Boeing 747 nebo Airbus A340, které při vzletu nebo přistání létají těsně nad plotem, který odděluje přistávací dráhu od nedaleké pláže.
3. REAGANOVO národní letiště, Washington DC, USA

Washingtonské letiště se nachází přímo v centru dvou vzájemně se překrývajících vzdušných proudů. Poloha tohoto letiště vyžaduje, aby se piloti při klesání drželi řeky Potomac a zároveň se dokázali vyhnout budovám Pentagonu a CIA.

Naopak při vzletu, musí piloti rychle stoupat podél levého břehu řeky tak, aby se vyhnuli Bílému Domu.
4. Letiště GIBRALTAR, Gibraltar

Letiště Gibraltar je ze dvou stran obklopeno mořem. Na východní straně Středozemním a na západní straně zálivem Algeciras.

Přistávací dráha letiště je pouhých 1828 m dlouhá, takže při přistávacím a vzletovém manévrování musejí být piloti velice přesní.
5. Přistávací dráha MATEKANE, Lesotho, Afrika

Tato přistávací dráha je umístěna na okraji hory ve výšce 2030 m.

Už jen tato poloha pro piloty znamená problém, navíc je však dráha pouhých 399m dlouhá.

Ještě před vzletem se celou dobu díváte na 600 metrů vysokou stěnu, která se před Vámi vypíná
6. Letiště BARRA, Skotsko, Velká Británie

Toto letiště se nachází na vnější části ostrova Barra a nachází se zcela raritně v široké mělké zátoce. Hladkost přistání závisí na tom, kdy ustává příliv.
7. Letiště TONCONTIN, Tegucigalpa, Honduras

Letiště hlavního města Hondurasu je položeno v nadmořské výšce 1000 m.

Není zde možné přistát s letadlem větším než Boeing 757, jelikož je jeho dráha dlouhá pouze 1862m.

Pilot musí proletět horským terénem, aby se dostal na letiště, a těsně před přistáním musí pilot překonat otočení o 45 stupňů, tak aby bezpečně přistál v údolí.
8. Letiště J.F. KENNEDYHO, New York, USA

Piloti se zde při přistávacím manévru musejí vyhýbat dalším letounům, kteří směřují na další newyorská letiště – Newark a LaGuardia, která jsou v blízkosti letiště J. F. Kennedyho.

Protihluková opatření zde byla zavedena již v roce 1964. Před přistáním na přistávací dráhu 13L musí mít piloti dohlednost 8 km.
9. Letiště MADEIRA, Funchal, Portugalsko

Letiště na Madeiře je vklíněno mezi hory a Atlantik. Při přistání musí být proto piloti velmi přesní a piloti musí být k tomuto přistávacímu manévru speciálně vyškoleni. Unikátní projekt zvýšeného prodloužení dráhy prodloužilo dráhu na 2743 m.

I přesto je stále přiblížení na RWY5 velmi děsivé. Pilot musí směřovat letadlo přímo do hor a na poslední chvíli letoun stočí na přistávací dráhu.
10. Letiště JUANCHO E. YRAUSQUIN, Saba, Nizozemské Antily

Toto je jediné letiště na karibském ostrově Saba v Nizozemských Antilách v Karibském moři. Je známo jako nejkratší dlážděné letiště světa s délkou pouhých 396 m.

Plocha letiště zaobírá poměrně velkou část maličkého ostrůvku Saba a mnohými experty je považováno za vůbec nejnebezpečnější letiště světa i přesto, že se tam ještě neudála žádná větší havárie.


ZPRACOVAL Tomio Okamura - viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur