„Spory okolo stavebních povolení zatím zdržely stavbu dálnice o šest měsíců, zatímco liknavost státních úředníků a dodavatelů už stála celé roky,“ řekl zakladatel organizace Děti Země Miroslav Patrik.

Na druhé straně přiznal, že v době profesionálních ekologických organizací je kauza D8 pro Děti Země úspěšný projekt.

Když se vysloví Patrikovo jméno v obcích okolo dálnice, místní reagují většinou negativně. Sedmačtyřicetiletý geolog z Brna je prakticky jedinou tváří, kterou si lidé s nekonečnými průtahy spojují.

„Vede se proti nám dost ostrá kampaň. Státní úředníci na nás chtějí shodit vinu za svou neschopnost a obrovské chyby, kterých se dopouštějí. Přitom to není pravda, ty chyby dělají pražské firmy a ústečtí úředníci,“ řekl Patrik.

Tunel? Zase pozdě

Patrik sice přiznává, že spory ohledně stavebních povolení stavbu zbytečně prodlužují, ale ve srovnání s důsledky liknavosti úředníků a investora to prý je zanedbatelné. „Když si to spočítám, tak naše žaloby zdržely stavbu o šest měsíců, jinak se pořád staví naplno.

Co to je proti tomu, co provádí Pragoprojekt, kterému trvá neskutečně dlouho předkládat dokumenty stavebního řízení? Třeba tunel Radejčín se začal kvůli němu stavět v roce 2009, tedy o šest let později, než dostal územní rozhodnutí,“ prohlásil.

„Řešení námitek ekologů tvoří tak deset procent času, o který se dálnice zpožďuje. Dalších 40 procent jde na vrub úředníků, kteří nezvládají své povinnosti,“ řekl Patrik.

Proč vede jeho organizace se státem spory, to vysvětluje Patrik dlouze a tak trochu překvapivě - ekologickým škodám podle něj už stejně nejde zabránit a jde už spíš o precedens, jak moc si mohou státní úředníci do budoucna dovolit a jaký prostor dají připomínkám občanů.

„Teď už chybí jen několik stavebních řízení, v nichž se budeme snažit dálnici aspoň trochu ekologizovat, ale víc už s tím asi nezmůžeme,“ přiznal.

Úředníci nevědí

I když soudní spory vyhrává, ze stávající situace v trojúhelníku Teplice-Lovosice-Ústí nad Labem, kde je kvůli zácpám na přetížených místech doprava často zcela nefunkční, prý radost nemá.

„Připadá mi, že ti úředníci na Ústecku staví takovou velkou stavbu vůbec poprvé a jsou bezradní. Na dopravní problémy nebyli vůbec připravení, nezpracovali si na ně ani žádnou studii,“ řekl.

Ustupovat ze sporů ovšem ekologové nebudou. Když o tom Patrik mluví, zase zmiňuje slovo princip. Zda napadnou další územní rozhodnutí, které chce vydat Stavební úřad v Lovosicích do konce roku, zatím neřekl. „Bude záležet, co v něm bude. Jestli to budou tak fatální chyby jako dosud, pak to vyloučit nemohu,“ řekl.

Boj o dálnici se přitom vede v až komicky nerovných podmínkách. Za dálnici bojují desítky úředníků a jen za právníky a poradce už podle Patrika zaplatil stát 450 milionů korun, Děti Země prý své stížnosti a žaloby píší doslova na koleně. „Nás to stojí leda 2000 korun za kolek.Ty chyby jsou totiž natolik zjevné, že je najdeme i my laici. O to je to strašnější,“ prohlásil Patrik.

Spor má ještě jeden rozměr. Velké ekologické organizace už fungují profesionálně, mají své zaměstnance, a tak je mediálně sledovaný souboj o dálnici pro Děti Země výhrou. „Získali jsme si respekt,“ řekl Patrik.