Obyvatele Stadic roky svádělo velké pokušení. V těsné blízkosti jejich obce vede dálnice D8 z Řehlovic do Ústí.

Přímo před vjezdem do vsi je vybudován dálniční sjezd směrem od Ústí. Super! říkáte si? Jenže lidé se na něj mohli akorát tak dívat. Za jeho použití si mnozí „vykoledovali“ tučnou pokutu. Sjezd je totiž jen služební.

Nyní se konečně ledy pohnuly a už za dva měsíce bude otevřen i pro veřejnost. Paradoxně je jen vedlejším produktem při stavbě nového služebního nájezdu.

„Budovány jsou v předstihu, protože nájezd pro vozidla správy a údržby dálnic bude v průběhu výstavby úseku 0805 dálnice D8 využíván pro stavební dopravu, kterou tedy nebude zatíženo centrum obce Řehlovice,“ uvedla Nina Ledvinová z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

O nějakém předstihu nemůže být pro obyvatele vesnic poblíž dálnice ani řeč. „Nechápu, proč se neupravil pro veřejnost už dávno. Roky zdlouhavě a komplikovaně jezdíme přes Trmice a Koštov a ve finále míjíme onen sjezd,“ podivovala se řidička Zdeňka z Habrovan, která denně dojíždí za prací do krajské metropole.

Nebylo ale málo těch, kteří s nervy nevydrželi a sjeli. Značně tím riskovali, protože místečko pod pro ně zakázaným sjezdem si oblíbila policie. „Jen policisté dálničního oddělení zaznamenávali v průměru zhruba 20 přestupků měsíčně,“ sdělil Vladimír Junek, mluvčí ústecké policie. Podle něj lze řidiči za tento přestupek uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun a udělit jeden trestný bod.

Že by se po letech Ředitelství silnic a dálnic zželelo motoristů ze Stadic, Řehlovic a dalších obcí, kteří dojíždějí do Ústí nad Labem? Kdepak, ekonomické hledisko stojí nad tím lidským.

„Realizace v jiném termínu by stavbu prodražila,“ sdělila Ledvinová, ale přiznala, že tak bude doplněno postrádané přímé napojení Řehlovic od Ústí nad Labem.

Starosta Řehlovic není ze stavby dálnice v bezprostřední blízkosti obce nijak nadšen, právě naopak. Ani sjezd ho příliš nenadchl.

„Nic moc nám nepřinese. Lidé budou aspoň moci používat ten kus dálnice od Ústí k nám. To je asi jediný hmatatelný přínos pro občany Řehlovic a okolí, který dálnice přinese,“ řekl Josef Macháček, starosta Řehlovic s tím, že s dálnicí se už smířil a byl by rád, kdyby ji už co nejdříve dokončili.

D8 naštěstí v pátek nedostala od ministra dopravy Víta Bárty stopku a práce na ní budou pokračovat. Nadále však dostavbu ztěžují ekologická sdružení soudními žalobami a odvoláními.

Přínos z přebudování sjezdu pro veřejnost budou mít i Trmice a Koštov, přes něž po silnici druhé třídy číslo 258 denně projíždějí stovky aut směřujících do Stadic, Řehlovic a okolí. Uleví se jim od exhalací a hluku. Ale ani tato trasa není zcela stoprocentní. Zlobí zde řeka Bílina, která silnici zaplavila minulý víkend a ponejvíce v roce 2002. Tehdy bylo dočasně možné použít stadický sjezd legálně.

Momentálně je jízda po dálnici ve směru od Trmic do Řehlovic svedena do protisměru. Společně se sjezdem a nájezdem probíhá v této části i výměna povrchu vozovky. Kdy tedy bude úsek i s osudným sjezdem zprovozněný? „Termín září či říjen, s ohledem na vliv počasí, je reálný,“ odhadla Ledvinová z ŘSD.

Úpravy u Stadic stát vyjdou dle ŘSD na 19, 789 milionu korun bez DPH. Na zhotovitele proběhla veřejná obchodní soutěž. „Vítězem se stala firma Navatyp a.s. a to z důvodu nejnižší nabídkové ceny,“ sdělila Ledvinová. Navatyp Group změnila od nového roku název na Prominecon Group a převzala tak jméno po španělská společnosti, se kterou se spojila.

Dopravně jsou prováděné úpravy u Stadic součástí budoucí mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Řehlovice. U této obce se propojí dosud nedostavěný úsek dálnice D8 s tím již provozovaným. MÚK vyřeší i napojení rychlostní silnice z R63 z Teplic, která zatím ostrou zatáčkou navazuje na dálnici do Ústí.