Chce tak zvýšit bezpečnost na přechodech pro chodce. Po tom, co instalovalo blikače na přechodech u nemocnice nebo u domu kultury, je chce dát i na křižovatku v ulici Palachova a Resslova.

Tentokrát si ovšem vedení města vybralo mnohem důmyslnější zařízení. To potvrdil náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha. „Jsem přesvědčený o tom, že takto dokonale zajistíme bezpečnost chodců v Ústí. Automobily tu naštěstí chodce zase tak často nesrazí. Nechceme ale čekat na tragickou nehodu a teprve potom přemýšlet, jak situaci řešit.“

Rozhodnutí instalovat nové blikače na přechodech ocenil například Jan Pechout z BESIPu. „Já si myslím, že to určitě přispěje k bezpečnosti,“ řekl Pechout.
„U nemocnice, v ulici Sociální péče se bezpečnost hodně zlepšila.“

Výhrady prý má jen k blikačům u kulturního domu, které jsou napájeny ze solárních panelů. „To světlo je nevýrazné,“ dodal k tomu Pechout.

Tento problém by se ale týkat nových blikačů v Palachově ulici neměl. Jsou to totiž přístroje 3. generace a jejich speciální indikátory zaznamenají chodce ještě dříve, než vstoupí do vozovky.

To znamená, že reagují na jeho přítomnost už tehdy, když vstoupí do bezprostředního okolí přechodu pro chodce. Spolehlivě prý zaznamenají i velmi pomalu jdoucího člověka malého vzrůstu, a to po celou dobu, kdy bude vozovku přecházet.

Další výhodou nových blikačů je výrazné přisvětlování přechodu pro chodce silným bílým světlem za snížené viditelnosti. Takto osvícený přechod pro chodce se stane velmi přehledným pro všechny účastníky silničního provozu, nejen pro řidiče. Ti pak ostatně také rychleji reagují na chodce vstupující do vozovky.

S tím, že se v ulici Sociální péče zlepšila bezpečnost, souhlasí i ústecká dopravní policie. Podle jejího šéfa Karola Kočárka ale nelze říci, zda k tomu blikače skutečně přispěly. Také kritizuje rozhodnutí dávat blikače na křižovatku Resslovy a Palachovy ulice.

„Nové blikače, které chtějí instalovat, neodpovídají stanoveným technickým podmínkám,“ řekl Kočárek. „Bylo by vhodnější věnovat úsilí pro zvýšení bezpečnosti místům, kde je zvýšená nehodovost, popřípadě do zkvalitnění povrchu na silnicích,“ dodal Kočárek s tím, že navíc velká většina přechodů pro chodce nesplňuje české normy.

Blikače na přechodech
Svítidlo pracuje na principu nabíjení pomocí solárního panelu umístěného přímo na sobě. Jako zdroj světla slouží LED v různých barvách. Svítidlo se nabíjí slunečním svitem. Při zamračeném počasí se nabíjí cca 8 hodin, při slunečném pak stačí pouze 1 hodina.

O vhodnosti blikačů mají své mínění i Ústečané. Karolína Fierlingová je vítá. „Nemám řidičský průkaz, chodím všude pěšky a pravda je, že tady jezdí řidiči jako blázni, kolikrát už mě málem přejeli. Dobře, že to tam dávají. Alespoň si dají řidiči více pozor.“

Podle jiných zase odvádějí pozornost. „Já se s nimi setkala poprvé v Děčíně. Pořád jsem koukala, co to tam je, a přehlédla jsem chlapa, tak tak, že jsem ho nesmetla,“ řekla třeba řidička Štěpánka Nováčková.

Jan Stejskal zase vyprávěl, jak pořád hledal, kde že ty nové blikače jsou. „Málem hned mohli doběhnout do nemocnice pro sanitku, protože jsem ťuknul do auta před sebou. Ale pravda je, že teď, když jedu Sociální péčí, tak mě blikání na přechod upozorní a já dám nohu z plynu a přibrzďuji. Takže jsou tu pro i proti,“ řekl k tomu.

Jsou blikače na přechodech zbytečné? Hlasujte!