Největšími soupeři v komunálních volbách v Ústí budou ODS a ČSSD. Kolik dají obě strany do předvolební kampaně? ODS otevřeně říká, že to budou dva miliony korun do komunálních a jeden milion do senátních voleb. ČSSD, jejíž oranžové billboardy opět zaplavily Ústí, mlží.

Právě předvolební kampaň sociální demokracie přitom byla koncem jara nejskandálnější, nejvíce viditelná a zřejmě nejdražší. Dodnes se spekuluje, kolik za ni ještě ČSSD dluží. A teď se zdá, že na voliče čeká úplně stejná masáž jako na jaře.

Arno Fišera, okresní předseda ČSSD v Ústí nad Labem, na otázku o celkové sumě, již mají na kampaň, odpověděl neurčitě. „Přesně to číslo nevím. Komunální volby si platí každý kandidát sám, ze svých prostředků.“

Nějaký výhled prý sociální demokraté mají, ale záleží prý na členech, co budou chtít. „Doporučení v tomto směru určitě nedáváme,“ řekl s tím, že přesné číslo bude po sečtení nákladů mít k dispozici v listopadu nebo prosinci.

„Já osobně jsem zatím zaplatil 30 tisíc korun a ještě plánuji dalších 20 tisíc, tedy celkem 50 tisíc korun,“ dodal Fišera, který na Ústečany vykukuje z billboardů většinou po boku Zuzany Kailové.

Senátní kampaň Gustava Krova je jinak placena centrálně, z „peněz Lidového domu.“ Ačkoliv si Martin Ayrer, mluvčí strany, vyžádal otázky o financování písemně, odpověď na redakční téma doposud nedorazila.

ČÍSLO DNE: 3

Tolik milionů korun dá ODS do volební kampaně na Ústecku.

Jeden do senátních a dva miliony do komunálních voleb.

Co do čísel na otázku redakce Ústeckého deníku byla ústecká ODS mnohem otevřenější. „Na senátní kampaň máme něco málo přes milion korun,“ odpověděl Jan Řeřicha, trojka ODS na kandidátce s tím, že na komunální mají kolem dvou milionů. „My ani nechceme drsnou a bombastickou kampaň. Lidé jsou tím unavení, dáme přednost důkladnému představení našeho programu.“

close zoom_in V řádech statisíců korun se pohybují volební prostředky ústecké TOP 09. Podle její dvojky, Pavla Bočka, mají na senátní i komunální celkem k jednomu milionu korun.

„My opravdu žádnou exkluzivní nebo okázalou kampaň neděláme. Věříme, že se obejdeme bez ní. Sázíme na kampaň kontaktní, v ulicích mezi lidmi. Přesné číslo budeme znát až v prosinci, po zúčtování,“ dodal Boček.

Podobně se, podle Tomáše Jelínka, ve statisících pohybuje celková suma na předvolební „guláš“ SZSP a konečné číslo prý také oznámí až na přelomu podzimu a zimy.

„Vše je v souladu se zákonem. Máme peníze na obě kampaně dohromady. Jediným zdrojem jsou příspěvky kandidujících členů a našich příznivců přijaté formou darovacích smluv v maximální hodnotě 50 tisíc korun za jednu,“ uvedl Jelínek, jehož strana má v Ústí polepeno několik trolejbusů.

Menší strany, jako je Strana zelených, pak disponují skutečně omezenými možnostmi, maximálně v řádu desítek tisíc korun. Karel Nepraš, jednička zelených, to ilustroval částkou 50 tisíc korun.

„To jsou peníze, jež na kampaň máme. Projdou samozřejmě řádně naším účetnictvím a podobné informace běžně zveřejňujeme transparentně na našem webu.“