Mohutný, metalicky modrý stroj Mi–8t vynášejí lopatky vrtule do výšky, aby o pár minut později vynesl třísetmetrové lano z dolní stanice budoucí lanovky na Větruši.

Když vrtulník zdvojené lano na horní stanici zase spouští do rukou dělníkům, obrovská vrtule je sotva deset metrů od věže výletního zámečku. Po čtvrt hodině je po všem.

„Kdyby zafoukal náhlý silný poryv větru, tak proti tomu není žádná obrana,“ popisuje později nebezpečnost celé operace Petr Černý, pilot a ředitel společnosti Aerocentrum. „Proto jsme vylétli až na třetí pokus, čekali jsme na ideální podmínky. Na takhle náročnou práci potřebujeme správné počasí a to nám bohudík přálo.“

Vše trvá jen pár minut, ale natažení lana si žádá i určitá dopravní omezení, třeba v MHD. „Museli jsme vypnout trakci asi na dvacet minut. Například v Revoluční ulici čekaly trolejbusy,“ popisuje Tomáš Kraus, ředitel ústeckého dopravního podniku.

Mezi těmi, kdo napjatě sleduje vrtulníkové divadlo, je i Jan Vrba, jenž na Větruši už rok a týden vede od města pronajatou restauraci. „Jelikož jsme soběstační, tak na té lanovce závislí nejsme, ale docela určitě to bude i pro nás velký přínos. Ale i kdybych tu restauraci neměl, tak bych byl ten, kdo by na Větruši do hospody jezdil lanovkou, protože mi to připadá skvělé.“

Práce s vrtulníkem je podle pilota Černého celkem náročná, ale Aerocentrum ji prý dělá poměrně často, takže už v tom mají praxi. „Musíme poslouchat pokyny celé posádky, jestli letíme potřebnou rychlostí a ve správné výšce,“ popisuje pilot vrtulníku.

„U tohoto stroje to je o to složitější, že pilot ani nevidí pod sebe na podvěs. Takže s ním musí letět palubní operátor, naváděč, který přes palubní interkom pilota navádí,“ dodal.

Délka lanovky 350 metrů
Převýšení 50 metrů
Kabiny 2, kapacita 15 lidí
Za hodinu přepraví až 385 lidí
Jízdné 15 korun
Kompletní koncem října.

Co se bude dít v následujících dnech? Na toto asi tři sta třicet metrů dlouhé zaváděcí lanko pak dělníci, podle Zdeňka Pavla z Viamontu DSP, natáhnou další lana.

„Na ně pak zavěsíme kladky, pomocí kterých už napneme hlavní nosné a tažné lano pro kabiny. Jedno má tloušťku 36 milimetrů a druhé 28 milimetrů,“ říká s tím, že celý tento proces má trvat ještě deset dní a 10. října z Rakouska dorazí kabiny. „Ty pak rovnou z kamionů zavěsíme na lana.“

Za investora, tedy město Ústí nad Labem, na vše dohlíží Ivo Zika z odboru investic. „Na stavbě jsme už proinvestovali zhruba 45 milionů korun,“ vysvětluje.

Lanovku bude provozovat ústecký dopravní podnik, zodpovídat za ni má Václav Miller. Ten v současné době musí nastudovat veškerou legislativu, jež s lanovkami souvisí. „Je poměrně složitá. S provozními záležitostmi se teprve seznamujeme.“

Čtěte také…
- Lanovka už stála 48 milionů (8.9.2010)

Stavba by měla skončit v říjnu. „Až to Drážní úřad povolí, bude následovat zkušební provoz, a buď po půl roce, nebo podle rozhodnutí Drážního úřadu spustíme provoz trvalý,“ dodal vedoucí ústeckého odboru investic Zika.

Let vrtulníku ovšem způsobuje nečekané trable veletrhu sociálních služeb u Fora. V diskusi Ústeckého deníku to popisuje čtenář Zippich. „Nápad zkombinovat tuto akci s veletrhem sociálních služeb, kterému obří vrtulník odfoukl půlku stánků, nebyl úplně nejmoudřejší,“ uzavírá svůj příspěvek smajlíkem.

Podle Jana Řeřichy, náměstka ústeckého primátora, je ale věcí dodavatele, jakou technologii zvolí. „Já jsem ale v každém případě rád, že nevznikla žádná velká škoda, nebo se někdo nezranil, když už ten vrtulník měl takový tah,“ dodává k tomu.