Na propagační fotografie jsme se podívali společně s ústeckým fotografem Zdeňkem Kompertem a fashion stylistkou Ivanou Martinovskou. Jak se jim fotky líbily?
Lidový úbor? Ne!
„Proč bych měl svůj cenný hlas dát právě vám, pane Nepraši?“ ptal se Zdeněk Kompert po zhlédnutí plakátu Strany zelených. „Jako protiargument jistě uslyším, že se tímto „lidovým“ úborem snažíte přiblížit lidu, tak to ale bohužel nefunguje,“ vysvětlil fotograf.
I přesto, že většina národa chodí ve vytahaném tričku spíš než v padnoucím obleku či kostýmu, nevzpomněl si Kompert na to, že by nějaká firma prezentovala výrobky odřené či pomačkané.
Stylistka Ivana Martinovská k tomu dodala, že Karel Nepraš vypadá spíš jako člen promotýmu než lídr politické strany. „I kvůli postoji vypadá Karel Nepraš tak trochu, jako kdyby prodával noviny,“ upozornila stylistka.
Výtky měl fotograf i k Severočechům, z jejichž kampaně prý není zřejmé ani to, zda se mezi sebou dohodli na jednotném logu. „Spíše to vypadá, že si každý jede na vlastní koleji. Jsou oni ti, kteří dokážou stmelovat, když se nedokážou dohodnout ani mezi sebou?“ ptal se Kompert.
Co se vlastních fotografií této strany týká, jsou podle něj opravdu zdařilé, ale pro kampaň v tomto pojetí nevhodné.
„Na jednom billboardu se jich tu tísní hned několik, a navíc autor použil poměrně dramatické osvětlení jednotlivých portrétů,“ vysvětlil fotograf svou výtku.
To má samozřejmě v portrétní fotografii své místo, ale v kampani politické strany působí spíše tak, že se před námi ten nesmělý politik raději schovává do stínu.
Stranický vizuál
Naproti tomu portréty reprezentantů z řad oranžového týmu jsou podle fotografa dostatečně velké, v duchu stranického národního „vizuálu“.
„Jsou ale osvětleny příliš měkce, o čemž svědčí odraz velkoplošného světelného zdroje uprostřed dokořán otevřených zornic, a co hůř, jsou osvětleny přímo zepředu! Přední světlo je „zabiják“ každého tvaru,“ řekl k fotkám Kompert.
Barevnost pleťovky by si podle něj také ve většině případů zasloužila o trochu více práce.
Martinovská k tomu řekla, že v případě dvou lidí na jednom billboardu by měli být kandidáti lépe sladění. „Každá z fotek na billboardu je jiná, což není pěkné. Zvolila bych taky jinou než křiklavě červenou kravatu,“ radila stylistka.
Výjimkou z oranžových je podle Komperta fotografie Gustava Krova. „Jeho podobizna je vkusně modelována stínem a podpořena přirozeným leskem. Díky tomu působí portrét téměř trojrozměrně,“ řekl fotograf, kterému se v tomto případě líbí i barva pokožky. Ta je navíc podpořena počítačem, stejně jako v každé dobré reklamě.
Krovův snímek se líbil i stylistce. Stejně tak fotografie Zuzany Kailové, která má podle ní dobrý koncept. Horší je to s jejími na fotce příliš výraznými rty. „S velkými rty nikdo nic neudělá, ale asi bych volila méně výrazný odstín rtěnky,“ řekla k tomu Martinovská.
Problémy s retuší
Macíkův snímek se ale fotografovi zdá příliš retušovaný. „Dobrou retuš poznáte tak, že ji vlastně nepoznáte. Na portrétu pana Macíka se klonovací razítko přímo vyřádilo. Horší na tom je, že to pozná úplně každý,“ vytýkal Kompert.
Nedotaženě pak působil na fotografa skupinový billboard ODS jdoucích doprava.
„Oceňuji snahu o akci, ale samotné pózy politiků působí až příliš strojeně.
Volba prostředí je také důležitá. Když už tedy tolik stojím o hrad Střekov jakožto dominantu města, sáhnu zase raději po počítači, než abych hledal vhodné prostředí pro pořízení skupinového portrétu se Střekovem v reálném prostředí,“ radil Zdeněk Kompert.
Věci veřejné na nás podle Komperta útočí povedenými klasickými portréty na dobré úrovni i s potřebnými retušemi a korekcemi.
„Top09 se svou kandidátkou také vsadila na kvalitní fotografickou práci a precizní retuš, jen samotné líčení považuji za příliš výrazné,“ hodnotil fotograf. Výrazné líčení se zdálo i stylistce. „Navíc se mi zdá, že kandidátka má na fotografii příliš odhalený dekolt. Chtělo by to fotku aspoň oživit nějakým šperkem,“ řekla Ivana Martinovská.
Jako kvalitní portrét pak hodnotil fotograf snímek Pavla Sušického. „Technicky je v pořádku, výraz portrétovaného je také dobrý. Všimněte si, jak pozitivně působí jeho výraz v kombinaci s jasně bílým pozadím. Inu, někdy je méně více,“ uzavřel fotograf. Výraz i oblečení se líbilo i Martinovské. „Horší je to s pleťovými problémy, které jsou na fotce vidět. Lepší by bylo použít pudr nebo alespoň Photoshop,“ dodala stylistka.
Kampaň SZSP hodnotili oba jako nevýraznou.
Moc vyumělkované?
A co si o všudypřítomné politické kampani myslí Ústečané? „Při pohledu na politické billboardy ve městě mi přijde, že soupeří zase jen dvě silné strany se stejnými slogany a stejnými tvářemi. Svůj účel podle mého názoru nesplní, spíš je odradí,“ myslí si Monika Szalayová.
Podle Veroniky Jansové je billboardů příliš. „Vadí mi na nich vzhled politiků, kteří působí vyumělkovaně,“ dodala Ústečanka.
Fotograf Zdeněk Kompert – pracoval pro Ústecký deník a Czech Press, v roce 2000 založil ateliér výtvarné a reklamní fotografie. Od roku 2006 je předsedou Ústeckého fotoklubu.
Ivana Rudy Martinovská – modelka a stylistka s dlouhodobým působením v módní branži.