Největším nepřítelem dnešních automechaniků jsou velké ruce a malé prostory v automobilech.

Zatímco dříve byla pro servisní techniky například výměna obyčejné žárovky doslova hračka, dneska aby mechanici měli gumové ruce.

Stísněné prostory jsou často pastí

„Jsou tam tak malé prostory, že ani dítě by tam ruku neprostrčilo. Firmy vyrábějící auta se snaží do motorové části vozu vtěsnat co nejvíce a prostor je tak stísněný,“ říká šéfmechanik firmy Autoslužby Solvayova v Ústí nad Labem Radek Jelínek.

Právě pod jeho vedením jsem absolvoval jedno dopoledne v montérkách automechanika.

„Práce bude víc než dost. Půjde o výměnu čepů stabilizátoru na tlumičích, pak prohlídka nákladního auta a rozebrání poškozeného motoru. Odpoledne nás čeká ještě oprava výfuku na toyotě,“ říká úvodem vedoucí ústecké provozovny Jan Vrba. V jeho kanceláři se převlékám z civilu do montérek a s mechanikem Romanem Mifkou jdu do zbrusu nové autodílny.

Na stojanu je už připravená mazda. „Budeme měnit čep stabilizátoru na obou předních kolech. Řidič si stěžuje na nepříjemné klepání. Prohlídkou jsme zjistili, že čepy jsou uvolněné a musejí se vyměnit za nové,“ řekl kolega Roman.

Rukavice zajistí čistotu, zhorší cit

Bere si rukavice a pouští se do demontáže „kosti“, tedy součástky na tlumiči připomínající kost. Jde o jakousi tyčku, která při pohybu auta za jízdy zajišťuje stabilizaci. S uvolněním zarezivělého závitu nepomohl ani speciální olej. Protáčí se! První šroub povoluje asi po deseti minutách.

Nasazuji si také rukavice, ale v nich nemám cit. Lépe se šroubuje bez nich.

„To máš těžký. Máš dvě varianty na výběr, buď budeš nosit rukavice, ale práce ti nepůjde tak snadno, nebo se sice zašpiníš, odřeš si ruce, ale zase budeš mnohem rychlejší,“ směje se Radek Jelínek.

close zoom_in Na dílnu přichází vedoucí Honza Vrba s akutním přáním. Přijel klient s prosbou, abychom vyměnili prasklou přední žárovku ve fabii.

„Teď máš možnost se přesvědčit na vlastní kůži, jak nesnadná je tak obyčejná věc jako výměna žárovky v novém autě,“ říká Radek a opatrně prsty šmátrá pod kapotou auta a nahmatává žárovku ve světlometu. Během chvilky je ale vadná žárovka vyměněna. Než majitel auta stačil dopít kávu, měl své vozidlo připravené k další jízdě.

Výměna vyjetého oleje je hračkou

Vracíme se k mazdě, kde mezitím Roman zvládl vyměnit druhý čep stabilizátoru a nasazuje kolo. „Budeme měnit vyjetý olej. Připrav se,“ říká vedoucí provozovny Honza Vrba. Bere si do ruky služební fotoaparát a cvaká jednu fotku za druhou.

Speciální nádobu, připomínající lavor na tyči, přivážím pod vozidlo. Odšroubovávám zátku od olejové nádrže a vyjetý olej vytéká do nádoby. Celkem snadná práce.

close zoom_in Mazda má vyměněny oba čepy a doplněna o nový olej. Radek nasedá na místo řidiče a s vozem odjíždí. „Musí se zajet, abychom zjistili, jestli je opraveno vše, jak má a vozidlo už nezlobí.

Po několika minutách se Mazda vrací do dílny. Vše je v pořádku. Honza Vrba tak volá majiteli vozu, že automobil je připraven k vyzvednutí.

Toyota s prasklým výfukem

Mezitím Roman přijíždí s dalším automobilem. Tentokrát jde o toyotu. Má poškozený výfuk. „To slyšíš už na první poslech při nastartování. To ani nemusíš stát pod autem,“ říká Roman. Přesto speciální stoj zvedá auto do výšky. Výfuk je u koncovky děravý.

„Bohužel, na takovém místě je svařování nesmyslné. Laciné servisy by výfuk na obou stranách díry uřízly a zavařily. Při dalším poškození by musel být stejně vyměněn celý výfuk za nový. Proto i v tomto případě budeme pokud možno dbát na to, aby majitel nechal výfuk vyměnit,“ říká Radek Jelínek.

To je také důvod, proč než začne s opravou, zjišťuje na počítači, kolik vyjde nový výfuk. I s prací by se majitel mohl vejít do 2,5 až 3 tisíc korun.
Informaci proto volá majiteli auta.

„Lidé nemají peníze na velké opravy. Přijedou k nám a chtějí opravu za málo peněz. Ne vždy jim v tom však můžeme vyhovět. Lidé chtějí konzultovat každý zásah a hlídat si finance za opravu. V mnoha případech si koupí staré ojeté automobily a myslí si, že budou jen jezdit. A když dojde k poruše, doufají, že oprava je vyjde do 500 korun. Jsou ale na omylu. Čím levnější auto si koupí, tím více budou většinou muset dávat do oprav a pak nadávají, že za auto, které si pořídili za 10 nebo 15 tisíc korun, musejí za opravu zaplatit dalších třeba osm tisíc korun,“ vysvětluje šéf mechanik Radek.

close zoom_in Konzultace s řidiči po telefonu

Majitel mazdy na cenu i opravu telefonicky kývne. „Tak výfuk objednáme a ještě během dneška, pokud je na skladě, bude hned vyměněn,“ říká do telefonu Honza Vrba. Mechanici proto dostávají zelenou. Mohou na autě na stojanu začít pracovat. Musejí celý starý výfuk demontovat a vozidlo připravit na montáž nového. Čeká se jen, až dorazí zboží na dílnu.

Čisté montérky během pár hodin berou za své. Začínají být špinavé od olejů. Otírám opocené čelo. Radek přiváží speciální stroj na měření a plnění kapaliny klimatizace. Hadičky přisává k výpustem a rozjíždí plnění klimatizace.

Přezutí pneumatik je celkem snadné

Mechanik Roman Mifka mi mezitím předvádí, jak se správně nasazuje a přezouvá pneumatika. Pomocí speciálního stroje je přezutí celkem hračka. Pomocí pedálů otáčím kolem a jakousi železnou špachtlí pneumatiku vyzouvám z disku. Jde to jako po másle. Druhé kolo jde dolů samo.

„A to ještě nezačala hlavní přezouvací sezóna. Řidiči začnou bláznit s přezouváním, jakmile většinou napadne první sníh nebo poprvé začne mrznout,“ vysvětluje Radek.

Mechanici jsou jako lékaři. Léčí auta od neduhů a „uzdravují“ je. Nemají vyhraněné typy aut. „Pořád se učíme a musíme jít s dobou. Výrobci vozů nám to neusnadňují. Pořád vymýšlejí nové a hlavně složitější věci,“ říká mechanik Radek Jelínek.