S neobvyklým prvkem kampaně už dokonce přišla i jinak konzervativní ODS.
Její kandidáti se vzdali části peněz vyhrazených na kampaň a rozhodli se je věnovat veřejnému sektoru. Například zakoupili Škodu Yety, již po volbách předají městské policii. „Když jsme se rozhlédli po desítkách plakátů a polepených trolejbusů, tak se nám nechtělo jít stejnou cestou. Rozhodli jsme se raději, že místo masivní kampaně pomůžeme městu,“ vysvětlil Jan Řeřicha, dvojka kandidátky ODS a náměstek ústeckého primátora.
Podobně třeba Ivan Dostál, jednička ODS na Severní Terase, věnuje peníze ZŠ Pod Parkem na Severní Terase na zakoupení speciální zvedací plošiny pro usnadnění přístupu do budovy tělesně postiženým dětem, jež ji navštěvují.
První se z klasických předvolebních kampaní na Ústecku začali vymykat zřejmě Severočeši.cz, kteří uspořádali loterii o automobily a počítače. I letos v tom pokračují.
Letos opět Severočeši.cz budou pořádat loterii, v níž jsou cenami počítače a automobily. „Zúčastnit se jich může každý, dokonce i členové jiných stran,“ potvrdil Jiří Morstadt, lídr ústecké kandidátky tohoto hnutí. Tímto způsobem třeba také vyhráli Severočeši.cz před čtyřmi roky volby v Mostě a mají tam svého primátora.
Co na to vše říkají lidé z Ústí? „Já bych řekla, že je určitě lepší, když ty peníze, co zbytečně vyhodí za reklamu, která stejně nikoho nezajímá, věnují na něco bohulibého. Koneckonců ti, co se tam dostanou, si je pak zas rychle vydělají zpátky,“ myslí si o tom Liběna Říhová.
Sliby z rozpočtu
Klasikou v kampaních pak je slibování různých „úplatků“ pro voliče, a to z veřejných prostředků. Proslulá je tímto trikem především ČSSD. Nejvíce ho užíval bývalý předseda partaje Jiří Paroubek v posledních parlamentních volbách.
Dnes podobný postup zvolila i zdejší okresní organizace. Její hlavní činovníci a čelní kandidáti Arno Fišera, vicehejtman, a Zuzana Kailová, náměstkyně primátora, například nabízejí v případě svého zvolení a postupu na nejvyšší městské posty dvoutisícové „pastelkovné“ z rozpočtu města.
„Jestli má město něco udělat pro občany, tak se je snažit podpořit,“ řekl k tomu Fišera. „My jsme obhájili příspěvek prvorozeným dětem a také se zpočátku říkalo, že je to populismus. Myslíme si, že město, jako zřizovatel škol, by si mělo vážit toho, že se mu do nich děti hlásí. Pro mladou rodinu není jednoduché prvňáčky vybavit. Určitě to není žádný populismus,“ dodal Fišera.
Letos do ústeckých škol přišlo 1071 prvňáků. Kdyby každý z nich dostal slibované dvě tisícovky, znamenalo by to vyplacení 2,14 milionu korun z městského rozpočtu. To, pro lepší představu, znamená například deset nových vozů Škoda Fabia v modelu Easy a navrch jednu ojetou Škodu Octavii. Nebo dvě moderně vybavená dětská hřiště.
Konec volebního období se letos ovšem vyznačuje i jinými „srandičkami“.
Prohraná sázka
Za prvek pozitivní volební kampaně by se dala označit i včerejší instalace houpacího kohouta ve Svádově. Toho totiž zaplatil dosluhující starosta Střekova Vlastimil Žáček (ODS). A proč?
Zhruba před rokem se vsadil při zasedání střekovského zastupitelstva s opozičníkem Josefem Liehnem (SZSP) o to, že na karlovarské kolonádě není hotel levnější než 4 tisíce za noc. A vida, byl za 1,7 tisíce. Jinými slovy, sázku prohrál. Jelikož se spolu vsadili během projednávání přesunu sousoší Tří králů s Pietou od svádovské staré fary do parku TGM u obvodního úřadu, měl starosta koupit něco pro Svádov. „To jsem rád, že držíte slovo, pane starosto,“ pošťuchoval Liehne Žáčka. „Tu sochu už máme ve volebním programu!“
Starosta se nedal zahanbit. „Prohrál jsem, prohrál. No, je otázka, jestli ten přesun povolí památkáři!“
Houpací kohout stál zhruba 8 tisícovek a naleznete jej u altánku na cyklostezce. I s věnováním.