Nezaplatila. Chyba!

„Stalo se to v roce 2000. Jela jsem se švagrovou městskou hromadnou dopravou. Ta u sebe neměla ani lístek, ani doklady, tak jsem to vzala na sebe,“ líčila, co se tehdy stalo. „Ona mi slíbila, že to hned zaplatí, ale to neudělala.“

Trvalo celých pět let, než na ni tento „starý kostlivec vypadl ze skříně.

Dostihla ji totiž upomínka ústeckého dopravního podniku. Okamžitě se tedy vydala pokutu ve výši zhruba 600 korun zaplatit. Udělala dobře, že si přitom schovala pokladní stvrzenku o zaplacení.

O dalších šest let později, tedy letos v srpnu, totiž dostala rozhodnutí o exekuci na částku přesahující 17 tisíc korun.

Příliš pozdě

Proti ní se samozřejmě odvolala s tím, že už pokutu zaplatila, jenže exekutor i právník dopravního podniku jí poslali návrh na částečné zastavení exekuce. Proč? Zaplatila příliš pozdě, a tak jí na krku zůstaly ještě úroky a náklady s exekucí spojené.

Podle advokátky Jitky Suškové je exekutor povinen spočítat znovu úroky od vzniku pohledávky, tedy ode dne, kdy měla být pokuta zaplacena, do dne, kdy byla pokuta skutečně zaplacena. V tomto případě od roku 2000 do roku 2005.

„Ty jsou teď dluhem paní Svobodové. Je také možné, že soud dále stanoví povinnost k úhradě nákladů právního zastoupení žalobce a že exekutor ještě upraví cenu za náklady spojené s vymáháním,“ vysvětlila Čížková.

Jinými slovy, exekuce s největší pravděpodobností stejně nespadne pod 10 tisíc korun.

„Já vím, že jsem udělala chybu, ale chci, aby lidi neudělali to samé, a proto jsem se obrátila na vaši redakci,“ dodala nešťastně dlužnice Dostálová.
Dlužníci a pokuty

Dlužníci jsou ovšem problém. Jen za rok 2009 podle Milana Knotka, mluvčího DP, kontroloři dopravního podniku uložili přesně 37 344 písemných přirážek, tedy pokut za jízdu načerno. Nezaplacených přirážek je 9,1 tisíce, tím vznikl dluh v celkové výši přes 9,2 milionu korun.

„Počet písemně uložených přirážek od začátku roku do června je 20 019, nezaplacených přirážek 9 865, a to je dluh ve výši přes 10 milionů korun,“ uvedl Knotek.

Po sečtení obou částek by se za výslednou sumu dal pořídit jeden nový trolejbus Škoda nebo tři nové krátké autobusy. Celkem má Ústí 31 tisíc dlužníků za 85,5 milionu korun.