Atraktivní vzpomínková expozice Ferdinanda Porsche přibližuje fanouškům rychlých sportovních vozů nejen konstrukční zázrak skrytý pod nablýskanou kapotou, ale i zajímavá fakta ze života nejslavnějšího vratislavického rodáka.

„Návštěvníkům promítáme multimediálně zpracované informace o meznících jeho života, ale i poutavý pohled do historie značky, kterou Ferdinand Porsche založil,“ připomněl v rámci otevření starosta Vratislavic Lukáš Pohanka.

Hlavním tahákem minimuzea jsou především čtyři vozy z produkce Porsche.

„Rozhodli jsme se podpořit zřízení stálé expozice v místě rodiště a zapůjčili jsme obci unikátní vůz Porsche 356 B Roadster z roku 1961,“ řekl ředitel společnosti Porsche Inter Auto CZ Josef Roide, který při slavnostním zahájení zastupoval potomky rodiny žijící v německém Stuttgardu. Městě, kde Ferdinand Porsche v roce 1931 otevřel svou vlastní konstrukční kancelář a položil tak základ světoznámé automobilky.

Zapůjčený vůz je historicky prvním modelem, který nesl označení Porsche a byl vyroben pouze v limitované sérii 563 kusů.

„Tato řada s označením 356 se vyráběla od roku 1949 až do roku 1965,“ přiblížila průvodkyně expozicí Jaroslava Tichá. Kromě elegantní retro vzpomínky mohou lidé obdivovat také ryze současnou produkci.

„Jedná se o sportovní kupé 911 Carrera 4S, luxusní čtyřmístnou limuzínu Panamera 4S a SUV s hybridním pohonem Cayenne Hybrid. Tyto nové vozy budeme průběžně obměňovat,“ zdůraznila Tichá.

Vratislavické muzeum značky Porsche je návštěvníkům otevřeno v pondělí a ve středu od 8.00 do 17.00 hodin a o víkendu mezi 8.00 a 11.00. „Na požádání v recepci multikulturního centra ale provedeme návštěvníky i mimo tuto dobu,“ připomíná Jaroslava Tichá.

Kdo byl slavný konstruktér

Ferdinand Porsche se narodil 3. září 1875 v německy mluvící rodině, kovotepce cínu, v domě č. 201 ve Vratislavicích nad Nisou, kde byla v roce 2000 instalována také pamětní deska.

Jeho zájem o techniku se projevoval už v dětství. Své první technické zkušenosti získal na strojní průmyslové škole v Liberci.

„Paradoxem je, že tamní profesoři nesdíleli stejný názor na jeho technické znalosti, což se odrazilo na vysvědčení,“ uvádí Kateřina Janischová z Butzi.cz.
„Přesto už například v patnácti elektrifikoval rodný dům. V osmnácti odjel do Vídně, kam docházel na večerní kurzy technické univerzity, které mu poskytly další odborné vzdělání,“ dodává.

První úspěch přišel v roce 1900, kdy firma Lohner - Porsche Electric Car předvedla svůj produkt na světové výstavě v Paříži. Právě tento elektromobil mu přinesl světově proslulé jméno. Přesto byl Porsche kvůli finanční tísni firmy propuštěn. Vzápětí si ho ale našla vídeňská firma Austro - Daimler a nabídla mu místo hlavního konstruktéra.

Ta spolupracovala na zbrojních programech i s plzeňskou Škodovkou. V roce 1908 navrhl motorizaci přepravy těžkých polních děl a stal se tak mimo jiné průkopníkem motorizace armády. Byl nejen geniálním konstruktérem, ale také aktivním automobilovým. V roce 1928 jako vedoucí technik Daimler Motoren Gesellshaft vyvinul legendární Mercedes SS a SSK, což byly nejsilnější sportovní vozy té doby.

Ferdinand Porsche zemřel na následky mrtvice 30. ledna 1951 ve Stuttgartu v době, kdy se jeho sen konstruovat vlastní sportovní auta Porsche začínal stávat realitou.