Pro laiky řečeno: jednoduchá tříkolka, ve které sedí pilot ovládající kite, čili tažného draka.

„Expedice Maroko 2010 startuje 15. listopadu. Má za cíl překonat vytyčené pouštní oblasti v Maroku pouze za pomoci těchto buggy tažených drakem. Každý pilot bude mít na své buggy naložen veškerý potřebný materiál pro cestu, jako jsou potraviny, voda a náhradní díly, další velikosti draků aj., řekl Deníku jeden z účastníků expedice Josef Nežerka.

Stovky kilometrů

První z expedičního výjezdu je etapa přes tři města: Merzouga - Rissani - Erfoud - Merzouga. Trojúhelník přes tato města tvoří vzdušnou čarou vzdálenost 96 km. „Na kitebuggy to bude ale jistě daleko více, záleží na směru a síle větru,“ dodal Nežerka.

Druhá etapa je vzdušnou čarou dohromady 120 km a pojede se trasa z města Mhamid (naše nejjižnější místo u hranic s Alžírskem) do Zagory a zpět. Obě etapy jsou plánovány jako vícedenní po pouštím typu hamada (kamenitá, oblázková poušť).

Třetí hlavní zastávka je plánovaná na Atlantickém pobřeží. Cíle expedice jsou následující: několikadenní výjezdy ze základny bez vnější podpory, pokus o český speedrekord, ustanovení českého rekordu v jízdě na kitebuggy za 6, 12, 24 hodin (světový rekord je 1054 km za 24 hodin a drží ho tým z Nizozemska - v týmu smí být max. 3 piloti).

V minulých týdnech proběhla dvě aktivní soutředění účastníků expedice. První na dánském ostrově Rømø, kde je pláž cca 3 x 2 km vyhrazena pouze pro kitebuggy a jedná se o snad nejznámější kitebuggy revír na světě.

„Na této pláži se nám průměrná rychlost pohybovala těsně nad 20 km/h a za jeden kratší den bylo najezděno jedním z účastníků expedice přes 110 km. Maximální rychlost se pak vyšplhala k 70 km/h. Při těchto parametrech by vytyčené cíle expedice měly být zvládnutelné,“ uvedl Deníku další z členů expedice Martin Lafek.

Druhé soustředění a příprava na expedici byly v belgickém De Panne, kde se zároveň čeští reprezentanti zúčastnili MS v kitebuggy.

„Podmínky pro expediční buggykiting budou ale zcela jistě daleko od pohodlí klasického tréninku. Hlavní rozdíl bude zejména v neznalosti terénu, jenž budeme překonávat a který nám může nejednou zkomplikovat cestu. Také to, že na cestě budeme několik dní pouze s výbavou, kterou si povezeme na našich kitebuggynách, nám pobyt v poušti nikterak nezjednoduší,“ dodal na závěr Lafek.

Redakci Ústeckého deníku nezbývá nic jiného, než členům expedice Martinu Lafekovi, Josefovi Nežerkovi, Zdeňkovi Míkovi a Ondřeji Moučkovi popřát dobrý vítr a poslušné draky.

Co je kitebuggy?

Mladý sport ze široké rodiny powerkitových sportů. Podobně jako kitesurfing neboli kiteboarding, je asi nejznámější a v současnosti nejdynamičtěji se rozvíjející sport.

V republice se tento sport rozmáhá hlavně v zimě na sněhu, kdy v kombinaci s lyžemi nebo snowboardem můžete jezdit prakticky kdekoliv (nemusíte se vázat na sjezdovky, vleky aj.)
Kitebuggy se stává čím dál více vyhledávaným sportem.