Lze sloučit dvě školy do jedné bez výrazných problémů? Lze. Ústecká Střední škola stavební a technická je toho ukázkovým příkladem.

Shodli se na tom ředitel školy Vítězslav Štefl, ředitel odboru školství, mládeže a tělovýchovy Ústeckého kraje Štěpán Harašta a Petr Husník z odboru středního a vyššího odborného vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

„Sloučením obou škol vznikla jedna z největších středních škol v Ústeckém kraji. Získala tak ještě větší potenciál uplatnit a realizovat řadu svých jedinečných výhod,“ pochvaloval si instituci Štefl.

Sloučením Integrované střední školy stavební, Čelakovského 5 a Střední školy technické, U Panského dvora vznikla k 1. září škola o bezmála devíti stovkách žáků. Podle Štěpána Harašty může díky tomu být škola dobrým partnerem pro zaměstnavatele.

O to se ostatně stavební škola snažila již před sloučením. „Třetím rokem spolupracujeme se společností Metrostav, která žákům nabízí zajímavá stipendia a možnosti uplatnění v oboru. Podobnou spolupráci plánujeme rozšířit i na další firmy,“ nastínil ředitel školy. Studenti navíc mohou získat stipendia i od krajského úřadu.

Důvodem sloučení obou ústeckých škol byl dlouhodobý nedostatek žáků, se kterým se potýká celá republika. „Lidé ve školství si uvědomují, že situace je kritická, na školy připadá méně žáků, což si stát nemůže dovolit,“ řekl k tomu Petr Husník, podle kterého je Ústecký kraj jediný, který se tomu dokázal postavit. Navíc v dobrých oborech, protože řemeslníky potřebujeme všichni.

Podle Harašty bude navíc slučování škol pokračovat. „Oproti loňsku zůstalo dva tisíce židlí v prvních ročnících středních škol a učilišť volných Do konce roku proto plánujeme jednání na všech školách napříč okresy,“ řekl ředitel odboru školství.

Podmínkou sloučení ústeckých středních škol bylo, aby se to negativně nedotklo žáků. Jakub Petana, žák třetího ročníku oboru tesař, říká, že to se povedlo. „Vidět je to pouze na tom, že tu vídám nové učitele, jinak se to nijak neprojevuje,“ řekl Petana.

Nyní škola čeká na vyřízení statutu páteřní školy.