Tento Mácha má pořadové číslo dvě, neboť první socha vznikla ke stému výročí básníkova narození v roce 1910, kdy ji dal zhotovit spolek Svatobor v čele s Aloisem Jiráskem.

Socha měla stát v Litoměřicích, kde romantický básník jako šestadvacetiletý zemřel. Pražanům se výsledek Myslbekovy práce líbil a hlavní město už neopustil. Dnes stojí v parku na Petříně. Druhá socha už odlita nebyla.

O sto let později přišel akademický malíř Jan Grimm, jednatel občanského sdružení Salva Guarda, jež výrobu sochy zadalo, s nápadem vrátit Máchu do Litoměřic.

Slavnostní odhalení díla je naplánováno na závěr letošních litoměřických oslav dvou set let od Máchova narození, na 21. listopadu v parku pod Mostnou horou.

Druhý originál Myslbekova Máchy přijde na jeden milion korun.

Z něj již více než 600 tisíc korun darovali na sochu přispěvatelé ve veřejné sbírce. Další peníze mohou lidé stále vhazovat do zapečetěných pokladniček v hotelu Salva Guarda a v informačním centru v Litoměřicích.

Proces výroby sochy v Podkrkonošské umělecké litecké dílně v Horní Kalné a průběh oslav v Litoměřicích bude součástí filmového dokumentu o Máchovi, který natáčí Josef Abrhám mladší.

BRONZAŘI Z HORNÍ KALNÉ použili k odlití Myslbekovy sochy metodu ztraceného vosku. Je tisíce let stále stejná, změnily se jen používané materiály. Na předlohu sochy se nanese tenká silikonová vrstva, na ni velká vrstva sádry, která po uschnutí drží tvar. Do takto vzniklého negativu se namačká zahřátý vosk, který dostane po uschnutí tvar (části) sochy.

Na vzniklou voskovou sochu se poté přidělávají voskové kanálky, které budou při lití sloužit k přímému proudění vosku i do spodních částí dílu, a šrouby, které mají pomoct držet správný tvar.

Hotová vosková socha i s kanálky se umístí do připraveného kvádru a do jejího okolí se napěchuje antuka. Celá antuková forma se vloží do pece, kde několik dní vysychá. Při vysoké teplotě z formy vyteče vosk a uvnitř vznikne prostor pro nalití bronzu. Ten se do forem nalévá při teplotě vyšší než 1200 °C.

Bronz ve formě stydne minimálně dvě hodiny, pak se může antukový kvádr rozbít, jednotlivé díly se opískují, aby byly zbaveny naschlé antuky. Poté je nutné odřezat šrouby, průtokové kanálky a případné hroty a bronzový díl obrousit.

Jednotlivé díly se svařují v ochranné atmosféře bronzovým drátem a na řadu přijde poslední broušení, které odstraní sváry. Hotová socha se patinuje na požadovaný odstín, a to natíráním chemickými přípravky na bázi kyseliny močové.