"Záchraně pomohla velká vlna ze zdymadel, která zvedla hladinu Labe o půl metru", řekl ředitel závodu Dolní Labe Jindřich Zídek.

Uvedl, že takto velká vlna je výjimečná. Povodí Labe na její vytvoření použilo jeden milion metrů krychlových vody. V úterý se při vytvoření menší vlny loď uvolnit nepodařilo.

Německá loď plující pro českého přepravce Navitrans uvízla poté, co u děčínském Kovošrotu naložila náklad starého železa. Podle Zídka se ji posádka pokusila otočit v místech, kde to není povolené, a najela na mělčinu.

O vyproštění lodi se remorkér neúspěšně pokusil již v úterý, ale vlna, kterou vytvořilo Povodí Labe, tehdy byla jen 15 centimetrů vysoká a nestačila. Ve středu proto vodohospodáři zvýšili průtok ze střekovských zdymadel na téměř dvojnásobek a zvedli hladinu asi o půl metru.

Zídek řekl, že podobná vlna se již řadu let nedělala. Většinou povodí Labe navyšuje hladinu jen o několik centimetrů třeba v době kdy loděnice spouští nové plavidlo nebo je v řece nedostatek vody pro plavbu.

Zídek dodal, že uvíznutí lodi na mělčině není na Labi něco výjimečného, ale málokteré plavidlo se prý zaklíní tak důkladně. Dodal, že nehoda je nepříjemná nejen pro dopravce, ale i pro povodí, protože většinou naruší koryto řeky, které bude nejspíše třeba pročistit.