„O bezpečnost a zdraví našich dětí nám jde především. Proto v tuto chvíli nejvíce uvažujeme o umístění červených blikačů v ulicích Palachova a Výstupní,“ informoval náměstek primátora Jan Řeřicha.

Podle vedoucího odboru dopravy Dalibora Dařílka další bezpečnostní opatření na přechodech bude možné začít instalovat v podstatě ihned, jak to projde městskou radou.

„Jeden přechod vyjde na asi půl milionu korun. Dost podstatné je, že takovýto přechod už potom nemusí hlídat strážník a může se věnovat jiným důležitým povinnostem.“

Své výhrady má ovšem tradičně ústecká dopravní policie. „Blikače by město mělo dávat jen na nebezpečná místa, a jediné skutečně nebezpečné místo, kde jsou, je ulice Sociální péče,“ řekl o tom šéf ústecké dopravní policie Karol Kočárek.

Právě sem, před areál Masarykovy nemocnice, Ústí první blikače nainstalovalo, protože tu auta srazila řadu chodců. Od doby, kdy magistrát nejrizikovější přechody osadil blikajícími diodami, k vážnějšímu střetu s chodcem nedošlo.

Ústí nedávno výstražné blikače nainstalovalo u přechodů pro chodce i v blízkosti Základní školy v ulici Karla IV. Kamery, zabudované v blízkosti přechodu, zaznamenají chodce ještě před vstupem do vozovky.

„Jsou schopné rozpoznat i člověka malého vzrůstu, tedy především děti. Diody v tu chvíli začnou výstražně blikat a tím řidiče upozorní,“ připomněl náměstek Řeřicha.

Kde všude v Ústí najdete blikače?
Troje blikače se nacházejí v ulici Sociální péče u Masarykovy nemocnice
Další dvoje před Domem kultury v ulici Velká Hradební
Nacházejí se také u Základní školy Karla IV.

Dynamická výstražná světla pak umožňují včasné upozornění řidiče jedoucího vozidla na hrozící střet s chodcem především za špatné viditelnosti. „Systém navíc reaguje bez zpoždění a prodlev,“ doplnila Ivana Solničková z kanceláře primátora. U školy Karla IV. ale město využilo pouze bílé svítící diody.

Kočárek ovšem říká, že na ostatních místech se užívají tyto bezpečnostní prvky samoúčelně, protože lidé se pak neučí chovat tak, jak to situace na silnici vyžaduje, tedy se například rozhlédnout.

Podle Kočárka by prý bylo mnohem lepší, aby město investovalo do oprav silnic, nebo do přestavby přechodů dle norem. Tedy aby byly osvětlené, nacházely se tu ostrůvky a podobně. „Blikače jsou třeba na nehodových místech, třeba v Klíšské, Londýnské, Solvayově. Přechody u škol a školek v Ústí nejsou nehodová místa,“ dodal Kočárek s tím, že blikače neodpovídají normě.