Otevřena bude jen křižovatka Bílinka u Lovosic, někdy koncem příštího roku. Důvod? Ředitelství silnic a dálnic nemá v ruce platné stavební povolení. Navíc není stále jasné, jestli na dokončení D8 vůbec bude mít ministerstvo dopravy peníze.

Nepříjemnou zprávu včera Ústeckému deníku potvrdila Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD. „Ztratili jsme územní rozhodnutí a bez něj nemůžeme pokračovat na hlavní trase a ani dokončit přípravu,“ uvedla Vápeníková.

O územní rozhodnutí ŘSD přišlo rozhodnutím soudu, který ho kvůli žalobě organizace Děti země zrušil. „Samozřejmě tam, kde stavební povolení máme, zatím ve stavbě pokračujeme dál,“ dodala Vápeníková s tím, že se určitě ministerstvo snaží územní rozhodnutí získat zpět.

Poradcem Víta Bárty, ministra dopravy, je dnes paradoxně Miroslav Patrik z Dětí Země. Ten také navrhl několik možností, jak územní rozhodnutí opětovně získat.

„Na základě mojí analýzy, jakým způsobem získat nové územní rozhodnutí k D8, si ŘSD vybralo z tří doporučených variant tu, která navrhuje jedno velké správní řízení, jež spojí územní řízení a všechna zbývající stavební řízení. To by mohlo celý proces urychlit, ačkoliv je příprava o něco časově náročnější,“ řekl k tomu Patrik.

Další otazníky, a to velmi nepříjemné, se ovšem vznášejí nad dostavbou dálnice kvůli nedostatku peněz. Kvůli nim bude například příští rok otevřeno jen 22 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Což je rekordně málo za období od roku 2005.

Podle Jakuba Ptačinského, mluvčího ministerstva, rozpočet teprve vzniká a každou chvíli se návrhy jednotlivých jeho kapitol mění.

„Nejsem proto v tuto chvíli schopen říci, kolik a zda vůbec na dostavbu dálnice budou peníze,“ řekl Ptačinský s tím, že dost závisí také na tom, kolik peněz vyčlení na dotace EU, a jak se vyvine situace okolo žalob a stížností na její stavbu.

Sjezd z dálnice D8 u Lovosic
Dobrá zpráva je, že sjezd z dálnice u Lovosic Ředitelství silnic a dálnic otevře ještě do konce tohoto roku, což by mělo nejvíce ulehčit lidem ve Velemíně.

Města a obce na objízdných trasách stálá nejistota ohledně dalších osudů dálnice dosti zmáhá. Například Ústí nad Labem, podle Jana Řeřichy (ODS), náměstka ústeckého primátora, opětovně musí konstatovat, že to všechno pro něj jsou velmi smutné zprávy.

„Kamiony centrum města velmi zatěžují a my s tím v podstatě nemůžeme nic udělat. Budeme se ale v maximální možné míře snažit, aby řidiči kamionů, kteří musí přes Ústí jezdit, alespoň neparkovali na každém rohu a nedělali si z města noclehárnu. Městská policie bude instruována, aby toto netolerovala,“ upozornil Řeřicha.

Starosta Miroslav Suchý (nez.) z Dolních Zálezel na to rovnou řekl, že čím déle se bude stavba odsouvat, tím víc to bude stát lidských životů v nehodách na silnicích, například na I/30 z Lovosic do Vaňova, kde naposled kamion srazil chodce včera ráno.

„Projekt měl být připraven komplexně celý od samého začátku, jako když stavíte dům, neměli to dělat salámovou metodou. Nemuselo k blokování stavby žalobami a k dalším průtahům vůbec dojít,“ rozčiloval se starosta Suchý.

Přizvukoval mu i krajský radní Petr Benda (ČSSD). „To, že není hotová, je chyba minulé i současné vlády. Místo aby to urychleně řešil a lidem v kraji ulehčil, tak si tam pan Bárta jen vzal toho ,kazisvěta´ Patrika.“

Jaroslav Foldyna (ČSSD), poslanec za Ústecký kraj a zároveň zastupitel kraje, k tomu řekl, že nedostavěná dálnice nás dle analýz stojí zhruba 670 milionů ročně, zátěže obcí i lidské životy, a přesto není v parlamentu vůle ke změně legislativy. „Musíme se pustit do něčeho extra, do zákona o dostavbě D8. Chystám se pro to získat podporu,“ řekl.

Řidičům tak nezbývá, než čekat a nadávat, jako Alois Nedvěd. „Pro lidi, kteří jezdí a používají tyhle trasy, je to zoufalé. Životní prostředí zničené, vysoké náklady na pohonné hmoty, mrtvých už je taky dost, o škodách na majetku ani nemluvím,“ rozčílil se.