Nové písmo si pochvalují ředitelé škol, učitelé i samotní prvňáčci.

„Píše se mi takhle dobře, možná to někdy naučím i rodiče,“ hodnotila Comenia Script žačka 1.A ústecké základní školy SNP Bára Smejkalová. „Líbí se mi to, je hezčí než tiskací,“ dodala její spolužačka Kateřina Lorencová.

Učitelka Lenka Nováková, která má ve škole výuku nového písma na starosti, říká, že praktických zkušeností zatím moc není. „Teprve jsme začali. V první fázi si děti uvolnily ruce, trochu se rozepsaly. Nyní pracujeme na první písance s malými písmenky. Pak přijde druhá s velkými,“ vysvětlila Lenka Nováková.

Síla v jednoduchosti

Výhodou nového písma je podle ní jednoduchost. Slabinou je zatím nedostatek učebnic. „Písmenka a ukázkové věty si připravuji doma a lepím je do starých učebnic, nové zatím nejsou,“ dodala kantorka.

Comenia Script se ale osvědčil i na Základní škole praktické Karla IV. „Písmo jde ruku v ruce se čtením. Po dvou měsících uměli žáci přečíst deset písmen, což je na speciální škole nevídané,“ hodnotila první krůčky ve výuce ředitelka školy Anna Bartůňková.

„Žáci umí napsat a přečíst své jméno, což je úspěch. Navíc je vidět, že i leváci mají u tohoto písma dobrý sklon, takže bude vhodné nejen pro dyslektiky, ale i pro leváky,“ dodala ředitelka.

Děti se na ústecké praktické škole nyní místo tiskacích a psacích písmen učí Comenia Script v jeho nejjednodušší verzi pro dysgrafiky a dyslektiky, universal. „Pro žáky je tohle celkově jednodušší. Místo čtyř písmenek, dvou psacích a dvou tiskacích, jim stačí naučit se dvě,“ řekla k tomu Anna Bartůňková.

Zásadní změna ve výuce psaní přišla do českých škol zhruba po padesáti letech. Zkoušet se bude dva roky. Poprvé za dobu výuky psaní se mohou žáci učit psát novou nespojitou formou české školní předlohy, tedy nespojovat jednotlivá písmenka.

Comenia Script stále vyvolává diskuze mezi odborníky i laickou veřejností. Odpůrci tvrdí například to, že spojité písmo, tedy to klasické psací, dává písmenka do potřebných souvislostí.

Ivan Bertl, který působí na ústecké univerzitě jako lektor kurzů grafologie pro učitele, srovnává výuku psaní se způsobem, jakým ho vyučují v Americe. Americké spojité psací písmo je podle něj daleko tvarově a tahově složitější než česká forma. Přesto je vyučováno.