Parkoviště o zhruba sto dvaceti místech. Krámky a kavárna. Promenáda s kašnou a lavičkami. K tomu bezbariérové průchody a vyhlídková terasa.

Stromořadí. To vše by mělo oživit takzvaný zanádražní prostor. Ale kdy? Původně měli mít stavaři hotový zanádražní prostor v říjnu letošního roku. Jak uvedla ještě v říjnu Ivana Solničková z ústeckého magistrátu, nový termín dokončení stavby je 15. prosinec, a ten bude dodržen.

„Vzhledem k silným mrazům loňské zimy práce na měsíc a půl ustaly, takže si myslím, že rekonstrukce skončí nejpozději v závěru roku,“ komentoval zpoždění dokončení stavby náměstek primátora Jan Řeřicha.

Dávají si na čas

Jenže ani to nebyl poslední termín. Město nyní přišlo s tím, že celá stavba bude hotová až v lednu. „Zpřístupnění veřejnosti plánujeme na leden příštího roku,“ řekla nyní Solničková.

S průtahy na stavbě jsou nespokojeni hlavně Střekované. „Už je to přes rok, co zavřeli podchod. Musíme využívat provizorní lávky a pak čekat na semaforech. Ať si zkusí absolvovat cestu s kočárkem ten, kdo povolil tak dlouhou uzavírku podchodu,“ rozčiluje se maminka Eva Svobodová.

Zanádražní prostor pro město rekonstruuje firma SKD Průmstav - stavby. Takzvané Zanádraží je součástí druhé stavby druhé etapy celkové rekonstrukce centra Ústí. Město za ni zaplatí kolem 170 milionů korun, přičemž zhruba 120 milionů korun činí evropské dotace.

Se stavbou Ústí začalo už loni v srpnu. Ustoupit jí musela budova autosalonu Beta–Hase i výpravní budova Českých drah, kterou město odkoupilo.

Město také pracuje na výběrovém řízení, z něhož by měli vzejít provozovatelé kavárny a dalších osmi komerčních jednotek. „Doufám, že si podnikatelé vzpomenou při tvorbě nabídky na to, co si v anketě Ústečané tady přáli mít,“ komentoval to Jan Řeřicha, náměstek ústeckého primátora.

„Ty obchůdky ale v lednu zřejmě otevřené nebudou. Spíš to bude postupně a v příhodnější roční dobu.“

Město se také bude snažit dojednat s Povodím Labe, aby od balvanů a nánosů vyčistilo přístaviště naproti nádraží. To totiž znemožňuje, aby tu pravidelně kotvily dopravní lodě.

Nákladní se jim tu totiž pak kvůli nedostatku prostoru v plavební dráze nedokáží vyhnout. „Chceme, aby se do Ústí vrátilo to, co mají ve vzpomínkách pamětníci,“ dodal k tomu Řeřicha.

Po dokončení bude na parkoviště možné zajet z přednádražního prostoru a bezbariérově projít nově budovaným průchodem na novou promenádu, případně přes můstek na labské nábřeží a dál přes Benešův most na Střekov a zpět.

Vybudovaná pilotová stěna nového zanádražního objektu bude navíc plnit dvojí účel, jednak jistí drážní těleso a zároveň je jeho základní zdí.

Vizualizace zanádražního prostoru.

Autorem návrhu zanádražního prostoru je Ateliér AP ústeckého architekta Zdeňka Havlíka, který byl také vedoucím zakázky. Původní studie na nové nádraží a jeho okolí ovšem vznikla už v roce 2003, použity z návrhu byly ovšem jen některé části. Například na řešení nástupišť a jejich zastřešení, nebo budovu a další si České dráhy, respektive Správa železniční dopravní cesty, vybrala jiný ateliér.

Dráhy také dokončují souběžně s městskou přestavbou zanádražního prostoru rekonstrukci nádražní budovy. To o pár dní zdrží otevření zanádražního prostoru, který bude hotov dřív.

Zatím také Ústí ještě nemá jasno, kolik tu bude stát parkovné, případně kolik bude za nájem komerčních prostorů požadovat.

Zpracovali Janni Vorlíček a Petr Sochůrek