Za patnáctikorunové jízdné nabízí Ústečanům centrum viděné shůry. Oba kostely a mosty, Forum, klášter. Také železniční trať, chemičku a ucpanou silnici. Po obědě pak ta sláva začíná.

„Ve třináct hodin vyjede první kabinka,“ slíbil náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha (ODS). „Jelikož není možné, aby se do ní vměstnali všichni, bude tu připravený program pro zkrácení čekání. Ke každé vstupence máme pro Ústečany připravený malý dárek.“

Čekání má zpříjemnit stan s občerstvením přímo na parkovišti, který město připravilo ve spolupráci s pivovarem, Forem a likérkou. Kvůli očekávanému návalu budou dnes cestující nastupovat z parkoviště ve čtvrtém patře obchodního centra.

Rozporuplné dítko

Podobný stan bude postavený i na Větruši. Pro pobavení a zkrácení čekání tu bude klaun, ústecký likérový myslivec z lahve Staré myslivecké, také projekce o výstavbě Fora, lanovky, rekonstrukce Větruše. Lidé se tu budou moci seznámit s provozním a jízdním řádem nové ústecké atrakce. Slavnostní program zakončí v 18 hodin ohňostroj.

Lanovka bude jezdit každý den od osmi hodin ráno do 22 hodin večer v patnáctiminutovém intervalu. Kromě každého prvního pondělí v měsíci. Budou ji ovšem lidé využívat? Lanovka je totiž stále vnímána jako kontroverzní a zbytečně drahé dítko ústeckého politického vedení.

Jedni Ústečané říkají, že do kabinky nevstoupí, druzí se na ni těší, hlavně ti mladší. „Já si myslím, že si na lanovku lidi nakonec zvyknou, víte jak to je. Všichni sice řvou, že je zbytečná a předražená, ale podobně se o Foru mluvilo také, dokonce jako o monstru. Lidi tam chodí a je jich dost,“ myslí si Daniel Brukner. „Je to pořád dokola to samé.“

Ústecká lanovka
- Jediná lanovka bez podpěr v Čechách
- Délka lanové dráhy je 330 m
- Převýšení činí celkem 50 m
- Doba jízdy trvá 2 min, rychlost 6m/sec
- Přepravní kapacita 390 osob/hodinu
- Jsou 2 kabiny pro 15 osob
- Jízdné 15 Kč, vyjma dětí do 6 let a ZTP

Stavbu lanovky v zastupitelstvu nejvíce kritizuji komunisté. Pavel Vodseďálek rovnou říká, že když s její stavbou nesouhlasí, tak ani není na slavnostní otevření zvědavý.

„Peníze z EU, které město na její stavbu dostalo, měly být žádány na jiný projekt. Lanovka je na takto zadlužené město zbytečný přepych. Největší problém je, že město bude muset dopravní podnik, který ji bude provozovat, dotovat 4 až 5 miliony korun ročně, což je další zatížení rozpočtu,“ dodal Vodseďálek.

Unijní dotace

Kolik ta legrace vlastně celkem stála? Zhruba 71,75 milionu bez DPH, s daní 85,6 milionu. Město z této sumy zaplatilo jen 7,5 procenta, tedy zhruba 6 milionů korun. „Peníze, které z EU dostáváme, nelze užít jinak. Takové dotační tituly na opravu silnic, nebo na provoz divadla, což bych viděl raději, nebyly vypsány,“ komentoval to Řeřicha. „Lanovka tomu odpovídala na sto procent. Myslím, že Ústí pozitivně zviditelní. “