Článek "Primátor Mandík se opevnil před Ústečany! NAJDETE ZDE

Reakce primátora

Vážená redakce, musím se důrazně ohradit proti článku zveřejněném v Ústeckém deníku pod názvem „Mandík se opevnil před Ústečany“. Tento titulek není objektivním zobrazením skutečnosti a já jej považuji za nepravdivý.

V první řadě bych chtěl uklidnit Ústečany – Magistrát města Ústí nad Labem je stále veřejnou budovou s volným přístupem, což platí i o tzv. primátorském křídle.

Skleněné dveře, stejně tak jako docházkový systém či kamery zde byly řadu let, jediným rozdílem oproti minulosti je skutečnost, že občan musí ve 3. patře před skleněnými dveřmi zazvonit. Poté bez problémů vejde a příslušný pracovník se mu začne věnovat.

Důvody k tomuto opatření, jež nijak neomezuje pohyb osob a neztěžuje jejich přístup ke mně ani k mým kolegům, hledejme na počátku loňského listopadu, tedy ještě před mým zvolením do funkce. Bývalá Rada města na svém posledním zasedání zrušila z důvodu dosažení úspor Kancelář primátora a já jsem začal svůj úřad vykonávat bez nejbližšího týmu lidí, což je situace, ve které žádný můj předchůdce nebyl a nikomu ji rozhodně nepřeji.

S restrukturalizací bohužel úzce souvisí i činnost recepce na prahu primátorského úřadu, jež byla dříve obsazena dvěma pracovnicemi.

Dnes je na této pozici pouze jedna a ta má na starost ještě administrativní a servisní činnosti. Nemůže se tedy okamžitě příchozí veřejnosti věnovat a já si z logických důvodů nepřeji, aby občané po 3. patře „bloudili“ a hledali někoho, kdo jim pomůže. Situaci jsme se rozhodli vyřešit tím, že zvonek před skleněnými dveřmi na příchozího člověka upozorní a ten, kdo mu přijde otevřít, se jej zeptá, co potřebuje, případně poradí, na koho se obrátit.

Nechci kritizovat své předchůdce. I přesto si však můžeme položit otázku, zda redukce počtu zaměstnanců (zrušení Kanceláře primátora), byla dobrým rozhodnutím. V těchto dnech si stavím svůj tým a stálá recepční služba je minimálně důvod k zamyšlení.

Vít Mandík, primátor Ústí n. L.

Reakce mluvčí

Článek je nepravdivý a již samotný nadpis je zavádějící – „Mandík se opevnil před Ústečany“. Není pravda, že by se primátor města před kýmkoli opevňoval a zaváděl opatření k tomu vedoucí.

Dveře do „primátorského křídla“ jsou na tomto patře již několik let, stejně tak jako zvonky či kamery. Současný primátor tedy nepřijímal žádná opatření a každý ví, že po zazvonění na příslušný sekretariát je přijmout standardním způsobem.

Na úřadech, jako například na soudech, finančních či krajských úřadech je zcela běžné, že se dveře zavírají což opravdu není problém, kterým by se novináři v takové míře měly zabývat, možná jen v případě, že není o čem psát. Takto nepravdivé a zavádějící údaje budí v lidech dojmy, že politici jsou „něco víc“ což v případě města Ústí nad Labem pravda rozhodně není.

Také je zavádějící informace, že politici nemají čas na odpovědi. Je dobré si uvědomit, že na každý dotaz má náš tiskový odbor určitý čas a není leckdy v naší moci odpovědět okamžitě. I když se snažíme odpovídat co nejdříve, je nutné si uvědomit, že Magistrát města Ústí nad Labem má zhruba 15 odborů a zpracovat podklady pro odpověď není tak jednoduché. Také politici mají určitá důležitá jednání nutná pro chod města a nemohou tedy odpovídat okamžitě.

Praxe v médiích vždy byla a měla by být taková, že článek vyjde po vyjádření všech zainteresovaných stran, což se v případě Ústeckého deníku mnohdy neděje.

Iva Solničková, mluvčí města

Reakce Ústeckého deníku

Mluvčí města říká, že dveře nejsou zamčené, jen zavřené. Kdyby ale byly jen zavřené, šlo by je otevřít bez použití klíče, zvonku, kódu, či jiného mechanismu. Tak to ale není. Nový primátor se za dveřmi zamknul.

Nikdo navíc netvrdí, že dveře u vchodu do primátorského křídla dříve nebyly. V článku je uvedeno, že byly, ale byly otevřené.

Magistrát se ústy své mluvčí ohradil také proti tomu, že by město odpovídalo na dotazy novinářů příliš pomalu a pozdě.

Ústecký deník, je deník a ne měsíčník. Nemůžeme na aktuální dění ve městě reagovat až za týden, než dostaneme z města reakci. Že magistrát na některé dotazy reaguje s několikadenním zpožděním, je patrné ze samotných otázek a odpovědí, které magistrát zveřejňuje na svých internetových stránkách.

Před nástupem nového vedení na magistrát odpovídali i samotní politici a úředníci na nekomplikované dotazy okamžitě po telefonu.

Pokud ale nyní někdo rozhodl, že mluvit „nesmí“, není divu, že je díky tomu zahlceno tiskové oddělení. Jsme rádi, že samotný primátor si jednou udělal čas a regaoval na náš článek, protože jinak zatím s novináři a potažmo veřejností nekomunikuje.

Martin Klimeš, autor článku