Aktuálně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) problémový, 6,5 km dlouhý úsek dálnice v Českém středohoří rozdělilo do čtyř částí, podle toho, jaká povolení potřebuje. Na tři části byla podaná žádost o územní rozhodnutí, na zbývající část bude podaná v březnu.

V poslední době se vynořila fáma o rychlostní silnici. „Chybějící úsek dálnice D8 se stále připravujeme, v režimu dálnice,“ potvrdil Martin Novák, jeden z mluvčích ministerstva. „Ministerstvo dopravy také nikdy neuvažovalo o změně dálnice v rychlostní silnici. Bojujeme proti tomu od samého začátku. Asi nějaký informační šum.“

Jak příprava pokračuje? „Rozdělili jsme drobné stavební objekty a zažádali o územní rozhodnutí. Pak bude následovat sloučené územní a stavební řízení, které se uskuteční v České republice zcela poprvé a bude záviset na Stavebním úřadu v Lovosicích, který se tímto dostává do funkce specializovaného stavebního úřadu,“ sdělil René Poruba z ŘSD.

Fáma o rychlostní silnici se rozšířila poté, co o této možnosti s médii hovořil Jakub Ptačinský, mluvčí ministerstva. „S tímto návrhem přišel už ministr Slamečka, že by se dálnice mohla okleštit. Nemusela by být tak široká. Uživatelsky je rozdíl mezi dálnicí a rychlostní silnicí nepozorovatelný, nicméně pro nás je to úspora v řádech desítek miliard korun ročně,“ řekl tehdy Ptačinský deníku MF Dnes.

Co se řidičů a lidí na objízdných trasách týká, je jim celkem fuk, co se bude stavět, ale rozhodně chtějí, aby se už s tím začalo. „Stojí to peníze a ničí životní prostředí. Co víc k tomu říct? Ta dálnice je prostě mediální antišlágr.“

Proč by byla rychlostní silnice šetrnější? Jsou totiž široké 25,5 a dálnice 27,5 metru. Tunely, nájezdy a mosty by mohla spojovat užší silnice, stoupání by mohlo být ostřejší stejně jako zatáčky. Jízdní pruhy u obou typů silnice jsou široké 3,75 metru, o půl metru je však užší šířka krajnice a středního dělicího pásu. Rychlostní silnice mohou mít až o půl procenta větší stoupání a klesání.

I podle Patrika z organizace Děti Země, by taková změna teď byla pořádný nesmysl. „Je to sice šetrnější, levnější a podobně, ale to by se to muselo takto rozhodnout před patnácti lety. Nemá cenu o tom teď uvažovat, když už je dálnice dávno rozestavěná,“ komentoval to Patrik.

Kdyby totiž návrh byl přijat, musela by se kompletně změnit projektová dokumentace. Navíc jsou některé mosty a tunely už rozestavěné podle původních návrhů. Také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na konci ledna požádalo o nové územní rozhodnutí a všechna zbylá stavební povolení bez projektových změn.