Na parkoviště za protihlukovou zdí ve Šrámkově ulici na dobětickém sídlišti od května už nikdo volně nevjede. Zabrání mu v tom závora.

Čtyřicet zdejších stání budou moci obsadit jen ti, kteří si zde parkování předplatí. Zaručené místo v kteroukoli denní či noční dobu přijde motoristy na 480 Kč za měsíc.

„Zřízením vyhrazených stání reagujeme na zájem občanů,“ řekl tajemník obvodní radnice na Severní Terase Petr Vlasák.

Pořadník zájemců, který vedou, se podle něj rychle zaplňuje. Řekl, že i v dalších částech obvodu, na Stříbrníkách a na sídlišti Severní Terasa, plánují podobné změny, celkem asi 500 zpoplatněných míst.

Dobětice přišly na řadu první, protože tady si motoristé na problémy s parkováním v blízkosti bydliště nejvíce stěžují.

„Zase myslí jen na bohaté. A chudí, jako vždy, utřou nos. Já si tedy z desetitisícového důchodu nemůžu dovolit parkovací místo koupit. Takže, jestli ta novinka přijde i k nám, budu muset odložit auto někam na periferii. Místa u domu obsadí pracháči. To je nespravedlnost,“ rozčilil se senior Václav Mokrý.

Vlasák ale uklidňuje, že stání za úplatu plánují zřizovat jen v lokalitách, v nichž je možností k parkování víc a zůstanou tam i místa neplacená. „Třeba, kde jsou dvě parkoviště blízko sebe nebo před domem i za ním. Uzavře se jen jedno, druhé bude dál veřejně přístupné,“ vysvětlil tajemník.

O co přesně jde?
-  ve Šrámkově ulici na dobětickém sídlišti se od května uzavře parkoviště pro 40 aut
- parkoviště bude zpoplatněné, místo na měsíc bude stát 480 Kč
-  pořadník zájemců se prý rychle zaplňuje
- na Terase takto vznikne celkem asi 500 placených míst

Navíc to nebude hned, obvod na úpravy více parkovišť najednou nemá dost peněz. Náklady spojené s přeměnou jednoho se budou pohybovat od 100 do 150 tisíc korun. Na další si radnice chce vydělat právě vybíráním parkovného. Počítá, že do konce letošního roku zřídí vyhrazená stání ještě na Stříbrníkách, v Jizerské ulici u křižovatky se Šumavskou.

„Já to vítám. Z práce jezdím domů až večer a zaparkovat je takřka vždy o nervy, všude plno. Jezdím po sídlišti kolem dokola i čtvrt hodiny, než najdu volnou skulinku. Tím popojížděním také utrácím peníze za benzin, huntuju auto a ještě ztrácím čas. Zaplatit za jistotu místa by se mi vyplatilo,“ soudí Martina Šímová.

Dokonce si myslí, že zpoplatnit, třeba menší částkou, by radnice měla všechny parkovací plochy.

„Soused zabírá hned tři místa. On sám jezdí služebním autem a k tomu mají ještě dvě soukromá. Jedno používá jeho manželka, druhé zřejmě nikdo, protože stojí pořád na stejném místě. Kdyby za stání pro ně museli platit, třeba by si rozmysleli, jestli není přepych držet je obě. A firemní, ty bych z bezplatných parkovišť buď úplně vykázala, anebo na ně alespoň napálila pořádnou sazbu,“ přemýšlí obyvatelka Severní Terasy. Podle ní by se tímto opatřením určitě hned pár míst uvolnilo. „A také by radnice měla budovat nová,“ žádá.

„Všechny peníze, které z parkování vybereme, půjdou zase zpátky do parkovišť, do jejich údržby, úprav a eventuálně i na jejich rozšíření,“ ujišťuje Vlasák. Například zvažují zvětšit a změnit režim radničního parkoviště. K současným 11 stáním by mohlo přibýt dalších 5, všechna by byla očíslována, vjezd by chránila závora.

„V pracovní době by parkoviště dál sloužilo pro potřeby úřadu, mimo ně jako vyhrazené pro zájemce z okolních domů. Poplatek by byl nižší než na celodenních místech, asi 300 korun (s DPH 360),“ popsal tajemník úvahu.

Probíhají podle něj také jednání se soukromými investory o výstavbě parkovacího domu s 250 místy ve Šrámkově ulici. A možnost vybudování velké odstavné plochy až pro 200 aut se nabízí rovněž na střeše garáží Cíl.