Nad některými skutečnostmi zůstává rozum stát.

Třeba nad tím, že čtrnáctiletý člověk je dost velký na to, aby mohl mít vlastní konto v bance, ale příliš malý, aby si na poště mohl vyzvednout korespondenci s ním spojenou. Přesvědčila se o tom naše čtenářka Jitka Pavlisová. A tento paradox jí a hlavně jejímu synovi úplně zkazil narozeninové překvapení.

„Synovi jsem v den jeho čtrnáctých narozenin zřídila ve spořitelně vlastní účet. Měl velikou radost, připadal si jako velký chlap. Když ve schránce objevil kartu, každému se s ní vytahoval. Ještě chyběl PIN, na něj zakrátko přišlo oznámení, do vlastních rukou. Adresát: můj syn. Těšil se, kam nás pozve, co komu koupí, hned jsme museli na poštu. Tam nás ale rychle vyprovodili, bez PINu,“ postěžovala si žena.

Poštovní úřednice odmítla zásilku vydat s tím, že adresát ještě nemá občanský průkaz. Matčina občanka s rodným číslem syna nestačila. Ani klukův cestovní pas, i když je v něm daleko více údajů než v občanském průkazu. Prý by pas stačil, kdyby mu už bylo patnáct. To by ovšem měl i občanský průkaz a nebylo by se o čem dohadovat.

Ani pas nepomohl

Matka to nechtěla jen tak vzdát, šla tedy za vedoucí pošty. Adresát, jeho pas, ona jako zákonný zástupce adresáta a její občanka však nestačili ani jí.

„Ptám se, proč, jestli může dojít k záměně osob. Odpověď zní, že nemůže. Tak nám tu zásilku vydejte, žádám. To nemůžeme, adresát musí mít buď občanku nebo věk 15 let a pas, stojí si na svém vedoucí pošty,“ popsala dohovor či spíše nedohovor Jitka Pavlisová. Kde je logika věci, když by obálku převzal prokazatelný, byť teprve čtrnáctiletý adresát, jí nikdo vysvětlit nedokázal.

Ani mluvčí České pošty Marta Selicharová. Ta jen uvedla, že pokud by šlo o doporučenou zásilku do vlastních rukou bez dalšího omezení, mohla by ji matka nezletilého jako jeho zákonná zástupkyně vyzvednout. „Bohužel banky posílají PINy většinou jako doporučené zásilky do vlastních rukou výhradně jen adresáta. V takovém případě ji nelze vydat ani nezletilému adresátovi a ani jeho zákonnému zástupci,“ tvrdila.

Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny připustila, že pokud je držitel karty mladší 15 let a nemá tedy svůj občanský průkaz, pobočka by do korespondenční adresy pro zaslání PIN kódu měla uvést jméno rodiče nebo jiného zákonného zástupce. „Toto je standardní postup. Pokud se tak nestalo, doporučujeme, aby se klient obrátil na pobočku a požádal o opětovné zaslání PIN kódu na jméno rodiče či jiného zákonného zástupce. Pobočka tuto službu bezplatně zprostředkuje,“ poradila.

Ještě jedno kolečko

To je Jitce Pavlisové jasné. Štve ji ale, že když už se stala chyba, nelze ji napravit jednoduše. Že byl syn právoplatný adresát, prokázali dostatečně. Nebo spořitelna mohla poště telefonicky povolit vydání zásilky matce.

„Místo toho se bude dopis vracet, já budu muset znovu do spořitelny a pak opět na poštu. A syn se narozeninového dárku dočká bůhví kdy. Ale to nikoho nezajímá,“ zlobí se žena.