Šéfové krajů totiž dostali nůž na krk. Buďto ušetří peníze, nebo přijdou o 2,6 miliardy korun ročně, které regionům naslibovala úřednická vláda Jana Fischera. To by praxi ohrozilo 40 až 60 procent regionálních lokálek.

Oč přesně jde?


V pozadí sporu o dotace na regionální vlaky stojí nedávné rozhodnutí Ústavního soudu, po kterém musí vláda lidem zpětně doplatit 5,2 miliardy korun.
Tyto peníze získal stát jako výnos z mimořádné padesátiprocentní daně uvalené na příspěvky na stavební spoření. A protože část peněz z mimořádné daně získaly i kraje (skoro 9 procent), chce po nich šéf státní kasy Miroslav Kalousek, aby aspoň část peněz vrátily. Když ne, bude ministr financí hledat úsporu jinde – nasnadě jsou přitom dotace na železnici. „Není možné, aby se i kraje nějakým způsobem nepodílely na úsporných opatřeních, když výnos z té daně náležel i jim,“ hájí postup MF jeho mluvčí Jakub Haas. Kraje s tím ale nesouhlasí.


Ve slepé uličce


Šéf hejtmanské asociace Michal Hašek (ČSSD) včera s Kalouskem o nastalé situaci jednal, žádný kompromis ale zatím nenašli. Sejdou se proto i v příštím týdnu.


Hašek včera zopakoval, že nesouhlasí s tím, aby „vláda trestala občany za to, že sama není schopna napsat zákon v souladu s Ústavou ČR“.
„Hrozí redukce regionálních železničních spojů, a to v rozsahu 40 až 60 procent. To zcela zdevastuje vlakovou dopravu jako veřejnou službu,“ uvedl hejtman Hašek.


Necelé tři miliardy, o něž se vede spor, na první pohled nevypadají jako velké číslo. České dráhy, coby dominantní přepravce, nicméně připouštějí, že hejtmani nepřehánějí. Pokud by se tři miliardy škrtly, k výrazné redukci může dojít. „Není to nereálné. I když by například vyjelo méně vlaků, fixní náklady, tedy například topení, svícení, náklady na depa, zůstávají pořád stejné,“ vysvětluje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.


Mezi největší objednavatele lokálek u nás patří Jihomoravský a Středočeský kraj. Například ve druhém jmenovaném ročně objednají (včetně státní dotace) lokálky za bezmála 1,5 miliardy korun.


„U nás by bylo ohroženo zhruba 40 procent spojů. Zkusili bychom najít i jiné způsoby financování, ale už teď je to napjaté,“ dodává mluvčí kraje Berill Mascheková.