„Jen natahuje ruce pro peníze a sám pro zlepšení situace nic nedělá,“ vyčítají mu někteří z nich. Dlouholetý příznivec divadla, Ústečan Jan Vrba, který s nimi pravidelně komunikuje, uvedl, že jejich nespokojenost je velká.


Žádné hostování


„Ředitel se vůbec nesnaží o prezentaci jejich umění, takže čím dál méně vyjíždějí hostovat mimo Ústí. A do zahraničí už vůbec ne. S lítostí vzhlížejí, jak se stará třeba liberecký ředitel a jaký z toho má tamější divadlo profit. Také repertoár by bylo třeba více přizpůsobit zájmu diváků. A nenajímat drahé cizí umělce, když těm svým mnohonásobně menší peníze ještě snižuje,“ tlumočil některé výtky Jan Vrba. Zaměstnanci podle něj podezřívají ředitele, že spíše než divadelní kasa ho zajímá jeho vlastní.


Například prý až moc často obnovuje již dříve stažená představení, a to ta, která sám režíruje. Důvod spatřují v tom, že za jejich znovunastudování mu náleží nový honorář. Také jej obvinili z machinací s kostýmy. A vadí jim, že když se k čemukoliv ozvou, slyší prý jen ať odejdou, když se jim to nelíbí, že na jejich místo čeká deset dalších.

O Šimerdovi si myslí, že mu na zdejším divadle příliš nezáleží. „Stejně se snaží dostat pryč. Není tajemstvím, že objíždí konkurzy na divadelní ředitele po celém Česku,“ dodal Jan Vrba.

Sám Šimerda se k obviněním ze strany svých zaměstnanců nevyjádřil. „Na anonymní názory nebudu reagovat,“ uvedl s tím, že třeba zástupci orchestru si s ním vyžádali setkání a on je připraven na jejich dotazy odpovědět. „Špinavé prádlo se pere doma,“ míní ředitel.

Loni ústecké divadlo nevyšlo s městským příspěvkem 47,3 milionu korun. Jeho hospodaření skončilo se ztrátou přes 6 milionu korun. A letos hrozí být ještě hůře, příspěvek město nejen nezvýšilo, ale divadlo z něj navíc muselo dorovnat loňskou ztrátu. Šimerda začal bít na poplach.

Rada města však v dubnu vzala jeho prohlášení, že s uvedenými prostředky nedokáže zajistit bezproblémový chod divadla, jen na vědomí.
Radní Arno Fišera z vládnoucí ČSSD již dříve řekl, že musí svůj rozpočet přizpůsobit daným příjmům. Ředitel divadla se podle něj nemůže chovat jen jako umělec, ale také jako dobrý hospodář.

Město se loni pokusilo finančně náročného břemene zbavit převedením divadla na kraj s tím, že by na něj dál přispívalo, ale jen 20 miliony korun ročně. Kraj to však rezolutně odmítl.

Za divadlo se tehdy postavila ústecká opozice. Obávala se zrušení stálých divadelních souborů a přeměny úspěšného divadla, které se pyšní řadou prestižních Thálií, v provinční zájezdovou scénu. Iniciovala petici Neberte nám divadlo, kterou podepsalo přes 12 tisíc lidí. Město pak pro něj vyčlenilo alespoň stejné peníze jako v minulém roce, i když jiným organizacím příspěvky krátilo.


Zlepšíme se


Šimerda slibuje na příští sezonu zlepšení. Severočeské divadlo opery a baletu včera představilo svůj dramaturgický plán pro divadelní sezonu 2011/2012. Ústečanům prý nabídne víc divácky atraktivních hudebně zábavných představení a také hereckých a pěveckých hvězd. „Slibujeme si od toho zvýšený příjem,“ potvrdil ředitel Tomáš Šimerda.



Proti, ale i pro


Jedna z iniciátorek petice, Ilona Tajchnerová (TOP 09) konstatovala, že situace kolem divadla zůstává stále neuspokojivá. I ona však míní, že ředitel by měl být iniciativnější. Uvedla, že sama za Šimerdou přišla s návrhy, jak by finanční situaci divadla mohl zlepšit, ale s velkou odezvou se prý u něj nesetkala.

Naopak koaliční zastupitel Tomáš Jelínek (SZSP) považuje Šimerdu, který loni neúspěšně kandidoval v komunálních volbách za stejnou stranu, za schopného ředitele. Myslí si, že by město divadlu mělo dorovnat loňskou ztrátu. A také, že by nadále mělo podporovat jen toto divadlo, a tím by pro něj mělo víc peněz. Dosud město dávalo každoročně 10,5 milionu korun i Činohernímu studiu.

Severočeské divadlo opery a baletu už zase obchází strach z rušení stálých souborů, propouštění zaměstnanců a dalšího snižování platů. Někteří umělci soudí, že by bylo lépe, kdyby ředitel odešel.

Jedna z častých návštěvníků divadla, Jiřina Kubíková, naopak míní, že se ústecké divadlo za ředitelování Šimerdy hodně zlepšilo a má obavy, že jeho odchod by se negativně odrazil na kvalitě představení i celého repertoáru.

Je také otázkou, zda by někdo jiný se současnými penězi pro divadlo vyšel lépe. Šimerda uvedl, že naštěstí dostali od ministerstva kultury zhruba o milion korun větší příspěvek než loni, což jim pomůže. A také, že vedle nasazení divácky atraktivních titulů do repertoáru připravují další opatření, která ale nechtěl specifikovat s tím, že rozhodnutí o nich závisí na zřizovateli, tedy na městě.



Vedení města mlčí


K současné finanční situaci Šimerda řekl, že závazky divadlo plní tak, aby nebyl ohrožen jeho provoz. Připustil ale, že některé platby po dohodě s příjemci odcházejí později, než by měly.

Jak se k tomu staví vedení města, Deníku neprozradilo. Náměstkyně primátora Zuzana Kailová (ČSSD), v jejíž gesci je kultura, sice minulý čtvrtek po urgenci slíbila, že vedení se k věci vyjádří v pondělí, ale nestalo se tak.

Nakonec pak v úterý Kailová jen oznámila, že dotazy předala primátorovi a ostatním náměstkům a že odpověď Deníku dodá Ivana Solničková z tiskového oddělení magistrátu.

Ta ji sice vzápětí poslala, ale šlo pouze o vyjádření vedoucího odboru městských organizací, služeb, školství a kultury Marcela Rahma, že je v kompetenci ředitele divadla vyjít s dotací od města.

Více o tématu si můžete přečíst zde.