Ministerstvo dopravy dementovalo, že by kvůli možnému nedodržení termínu dokončení dálnice D8 muselo přesunout evropské dotace na jiné dopravní projekty. Včera to Ústeckému deníku sdělil Martin Novák, jeden z mluvčích ministerstva.

O přesouvání dotací informovaly deníky MFDnes a E15. „Zpráva byla zkreslená. V souvislosti s dotacemi nezaznělo nic, pouze že stavba dálnice je ukázkový případ, kdy ministerstvo dopravy není schopno ovlivnit průběh správního řízení v případě, že se některá občanská organizace rozhodne podat žalobu, což je samozřejmě její právo.“

Dále výslovně zopakoval, že přesuny peněz z dotací se netýkají staby dálnice D8 a že se budou snažit ji dokončit v termínu, který je stanoven na rok 2013.

Ačkoliv stavba jinak tam, kde jsou platná povolení, postupuje poměrně rychle, kvůli chybějícím povolením přesto není jisté, jestli opravdu bude dálnice D8 za dva roky hotová.

„Tam, kde můžeme, pokračujeme podle plánu. Do konce roku bude otevřen úsek dálnice z Lovosic nad Bílinku, což je poslední sjezd před Řehlovicemi. Zhruba v květnu otevřeme přeložku silnice I/8 nad Vchynicemi,“ shrnul nedávno Pavel Lány z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Ústecký kraj považuje dostavbu za prioritu. „Proto také zveme ministra dopravy do kraje na návštěvu,“ uvedla hejtmanka Jana Vaňhová (ČSSD). „ŘSD už požádalo o všechna potřebná povolení. Pokud budou vydána, lze potřebné termíny dodržet.“

Nejhůře ovšem trpí nedostavěnou dálnicí obce na objízdných trasách. Velmi barvitě to například popisuje Miroslav Suchý, starosta Dolních Zálezel. „To se nezměnilo, hustota provozu je stále vysoká. Tvoří se tu dlouhé kolony, od Vaňova až k nám, dělá to problémy při zajíždění a vyjíždění z obce. Nemluvě o znečištěném vzduchu, což je o to horší, že jsme v údolí,“ popsal to třeba.

Co ještě není hotovo:
Nedostavěný úsek dálnice D8 je dlouhý 16,4 kilometru.
Ten se nachází mezi tunelem Radejčín a Řehlovicemi.
Zbývá postavit například mimoúrovňovou křižovatku v Řehlovicích.
Nejvíce povolení chybí na čtyřkilometrový úsek dálnice u Ústí.

Silnice I/30 pokračuje přes Ústecké důlce a tady si zase četné kamiony, jež kromě znečištění ovzduší a horší bezpečnosti vyžádaly kvůli hlučnosti výměny oken za protihluková.

Magdalena Hanáčková, mluvčí kraje dále uvedla, že Ústecký kraj jako takový nemůže udělat pro urychlení stavby téměř nic kromě toho, že bude přesvědčovat a tlačit.

„Proto zve hejtmanka ministra na návštěvu, aby se se situací seznámil na místě a aby viděl, jak málo stačí dostavět. Vzhledem k tomu, kolik už stavba stála a že je vše na nejlepší cestě k vydání potřebných rozhodnutí, bylo by ekonomicky nesmyslné rozjet jiný projekt,“ dodala Hanáčková.