VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tapíři, medvědopsi, aligátoři a velemloci

Severní Čechy - Ti žili na severu Čech před námi v třetihorách. Nálezy jejich koster můžete vidět do 30. září na zámku v Klášterci nad Ohří.

28.5.2011
SDÍLEJ:

Tajemství, napětí a očekávání. To všechno si užili renomovaní i amatérští paleontologové při hledání pozůstatků života, který na území dnešní severočeské hnědouhelné pánve vládl zhruba před 20 miliony let.

Pátrání trvá zhruba posledních 150 let, dávno před dnešními paleontology se zkoumání nalezišť a sběru kostí a zkamenělin z období třetihor věnovaly generace jejich předchůdců. Často unikátní objevy shrnuje jedinečná publikace autorů Zdeňka Dvořáka, Karla Macha, Jakuba Prokopa a Stanislava Knora s názvem Třetihorní fauna severočeské hnědouhelné pánve.

Od Klášterce nad Ohří po Ústí…

„Oblast, kterou se snažíme v knize přiblížit, je dána rozsahem uhelné sloje v severočeské hnědouhelné pánvi, dnes mostecké pánvi. Tato plocha je vymezena úpatím Krušných hor, z jihu pak okrajem Českého středohoří a zahrnuje území od Klášterce nad Ohří až k Ústí nad Labem,“ říká jeden z autorů knihy, geolog Dolu Bílina Zdeněk Dvořák.

Nejvíce fosílií ryb a želv se našlo v lokalitě Břešťany u Bíliny, z Tuchořic pocházejí kosterní pozůstatky šelem, nosorožců, drobných savců a měkkýšů. Mezi poměrně nové a významné lokality řadíme Doly Nástup Tušimice – Ahníkov. Zde na okraji uhelné pánve se našly kosterních pozůstatky chalikoteria, šelem, jelenů, želv, drobných savců a plazů. Z povrchového lomu Bílina pochází pak velká kolekce třetihorního hmyzu, ryb a želv.

„Po celé pánvi registrujeme dalších asi dvacet menších paleontologických nalezišť, dnes převážně zaniklých,“ shrnuje bílinský geolog Dvořák.

Na severu Čech vládly subtropy…

Jak vypadalo tehdejší prostředí na severu Čech, v němž se živočichové pohybovali? Krajina byla bažinatolesnatá, subtropického rázu, kde rostly hlavně jehličnany, konkrétně patisovce. „Připomínala dnešní bažinaté prostředí na Floridě,“ říká paleobotanik Národní muzea v Praze Milan Libertín.

V jezeře a řece, která pánví protékala z jihu na sever, žilo tehdy velké množství želv, ryb a obojživelníků, po souši se proháněla dnes známá, ale také zcela neobvyklá zvířata.

V rašelinotvorném močále…

Zásadním prostředím, které mostecké pánvi dominovalo zřejmě nejdéle, byl rašelinotvorný močál. Menší vodní plochy a potoky na okraji močálu fungovaly jako napajedla a lákaly množství kopytníků. Mezi nimi drobné pralesní jelínky či jejich příbuzné „žirafovité jelínky“, kteří se vyznačovali nezvykle dlouhým krkem.

Potkat byste tu mohli prasatovitého lichokopytníka, předky koní, tapíry, ale i koním příbuzná, ale svými předními končetinami spíš podobná dnešním lenochodům, bizarní Schizotheria.

U toho stojí zato se zastavit. „Schizotherium patřilo k vymřelé linii lichokopytníků,“ říká paleontolog Národního muzea Boris Ekrt. Schizotherium bylo veliké jako dnešní los a vážilo asi 1000 až 1200 kilogramů. Šlo o lichokopytného býložravce s drápy na nohou.

„Přesně nevíme, čím se živilo. Teorií je více: mohlo drápy, které byly skoro kopýtky, vyhrabávat potravu ze země, případně mu drápy pomáhaly v pohybu,“ vyjmenovává možnosti Boris Ekrt. „Určitě měla tato zvířata mohutnou trávicí soustavu,“ dodává.

Schizotherium celosvětově vyhynulo před 15 miliony let, na území České republiky ještě o něco dříve. Změnily se podmínky pro život, kterým se tato zvířata nedokázala přizpůsobit. Na rozdíl od koňovitých, kteří se přizpůsobili a přešli do stepí. Tam se jim na končetinách vyvinulo z jednoho prstu kopyto.

Za lákavou kořistí táhly šelmy…

Za tak lákavou kořistí se k napajedlu stahovaly šelmy, především vyhynulí amphicyoni a větší megaphycioni. Ti jsou označováni jako „medvědopsi“, protože to byla zvířata vzezřením opravdu na pomezí psa a medvěda. Nebo sem přicházeli pralesní kočky či medvědi, podobní takovým, jaké známe ze současnosti. Z korun stromů zavítala do močálu i vačice. Nejvyšší patro – koruny stromů – obývalo několik druhů veverek a plchů. Kunovité šelmy tu proháněly plchy.

Na maso savců číhali pod hladinou napajedel a v blízkosti stezek aligátorům podobní diplocynodoni nebo půldruhého metru dlouhý, obrovitý velemlok. Všechny úrovně – od vodní plochy až po koruny stromů – obsadili plazi: hadi, ještěrky, chameleoni, gekoni…

Vodní užovkovití hadi se živili hojnými obojživelníky a hmyzem, suchozemští lovili drobné hlodavce a hmyzožravce. Stromové užovky a hroznýše lákala ptačí hnízda.

#nahled|https://g.denik.cz/54/af/tapiri_tretihory_grafika_denik_clanek_hp.jpg|https://g.denik.cz/54/af/tapiri_tretihory_grafika.jpg|Nejzajímavější nálezy…#

Bohatá přehlídka želvích krunýřů…

Suchozemské želvy si zachovaly těžký a pevný krunýř, bahenní želvy zase zase měly nízký kostěný krunýř. S výjimkou doby kladení vajec vodu téměř neopouštěly kožnatky a kajmanky, další dva z želvích rodů.

Relativně otevřené stromové patro močálu oživovali svým křikem papoušci, drobní pěvci a dudci, určitě by byl slyšet i tepot datlího zobáku. Vzduchem nad močálem se míhali rorýsi lovící létající hmyz, hladinu brázdily kachny a potápky, střemhlav k hladině se vrhali kormoráni vyzbrojení ostrým zobákem. Po obojživelnících pátrali ve vodě čápi. V mělkých tůních četné volavky čekaly na svou rybku či žábu. Sušší části močálu obývaly křepelky.

Nad močálem se tiše vznášelo několik druhů dravých ptáků velikosti poštolky, káněte i orla. To dokládají nálezy jednotlivých drápů.

Kde staré fosilie najdete?

Nejvýznamnější sbírky fosilií třetihorní fauny z mostecké pánve jsou v Národní muzeum v Praze, Regionálním muzeu Teplice a na geologických odděleních Dolů Bílina a Dolů Nástup Tušimice. Originály zachycené v nové knize si nyní můžete prohlédnout i na výstavě na zámku v Klášterci nad Ohří až do 30. září.

O AUTORECH KNIHY:

ZDENĚK DVOŘÁK (1959)
V roce 1979 ukončil studium na Střední průmyslové škole hornické v Duchcově. Po vojenské službě nastoupil v roce 1981 jako geolog na Doly Bílina (původně Doly Julia Fučíka, dnes součást Severočeských dolů, a. s.). Na tomto pracovišti začal se soustavnou geologickou dokumentací skrývkových řezů na povrchovém lomu Bílina. Založil jednu z největších sbírek třetihorní flóry v severních Čechách. Je spoluautorem knihy Nerosty severočeské hnědouhelné pánve a Třetihorní rostliny severočeské hnědouhelné pánve. Je zakládajícím členem Bílinské přírodovědné společnosti.

Ing. KAREL MACH, Ph.D. (1964)
Po gymnáziu v Bílině studoval obor geologie a průzkum ložisek užitkových nerostů na Moskevském geologicko–průzkumném institutu. Jako vedoucí geolog Dolů Bílina se zabývá hlavně počítačovým modelováním ložiska hnědého uhlí a sedimentů třetihorní „bílinské delty“. Obhajobou doktorské disertační práce „Anomální stavba hlavní hnědouhelné sloje v prostoru miocenní bílinské delty a její geneze“ absolvoval v roce 2003 doktorské studium na Přírodověděcké fakultě UK v Praze. V témže roce založil Bílinskou přírodovědnou společnost.

RNDr. JAKUB PROKOP, Ph.D. (1973)
V roce 1992 započal studium na Přírodovědecké fakultě UK v Praze, kde o pět let později obhájil diplomovou práci „Fosilní hmyz z lokality Bílina (miocén) v severních Čechách“. Navázal na ni doktorandským studiem, částečně pod odborným vedením dr. André Nela z Muséum National d´Historie Naturelle v Paříži. Nyní působí jako odborný asistent na oddělení entomologie katedry zoologie Přirodovědecké fakulty UK v Praze. V roce 2003 obhájil doktorskou dizertační práci „Třetihorní hmyz podkrušnohorských terciérních pánví a vulkanických oblastí Českého středohoří“. Dosud publikoval více než 40 vědeckých a několik populárně věděckých prací týkajících se paleoentomologie.

Mgr. STANISLAV KNOR (1967)
V letech 2005 – 2008 vystudoval bakalářský obor biologie na Přirodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze, tématem jeho závěrečné práce byla interakce hmyzu a rostlin ve fosilním záznamu. V roce 2010 ukončil navazující magisterské studium zoologie obhajobou diplomové práce „Paleoekologie interakcí rostlin a členovců ze spodního miocénu mostecké pánve v severních Čechách“. Jeho hlavním zájmem i dlouholetým koníčkem je však paleoantropologie a systematika, morfologie a fylogeneze vyšších obratlovců, zejména savců.

Autor: Ivo Chrástecký

28.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 23 000 Kč

Prodavači v prodejnách. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MVP:Ústí nad Labem, kontakt: personalni@breno.cz , a nebo se uchazeči mohou informovat také přímo u vedoucího prodejny, Přijmeme IHNED na HPP ( nebo i dohodu o provedení práce, vhodné i pro studenty )( vzhledem k celkové fyzické zátěži není tato práce vhodná pro ženy) pro maloobchodní prodejnu koberců v Ústí nad Labem, Tyršova 884, Ústí nad Labem. Požadujeme dobrý zdravotní stav, výpis z RT, výhodou praxe v oboru, není ale podmínkou. Nabízíme odpovídající mzdu s možností prémiového ohodnocení, příspěvky na stravné formou stravenek, profesní i mzdový růst. Své stručné životopisy spolu zašlete na e-mail personalni@breno.cz , a nebo se uchazeči mohou informovat také přímo u vedoucího prodejny. Vybraní uchazeči pak budou vyrozuměni o dalším postupu.. Pracoviště: Koberce breno, spol. s r.o. - 021 - 15 - ústí nad labem, Tyršova, č.p. 884, 400 04 Trmice. Informace: Kontakt, .

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 20 000 Kč

Operátoři velínů pro chemickou výrobu (kromě zpracování ropy a zemního plynu) Čerpač. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce: Žukovova č.p. 100/27, Střekov, Ústí nad Labem., Náplň práce:, " Plnění autocisteren a železničních cisteren, " Vyčerpávání autocisteren a železničních cisteren, " Vážení autocisteren, " Odběry vzorků, Požadavky na uchazeče:, " Zkušenosti s prací v chemické či potravinářské výrobě, " Flexibilita a ochota učit se nové věci, " ÚSO v oboru chemie, Nabízíme:, " Flexibilní a zajímavou práci, " Pružnou pracovní dobu, " 5 týdnů dovolené, " Příspěvek na stravování, " Příspěvek na penzijní pojištění, " Možnost 13.platu, , Kontakt: zájemci se mohou hlásit na uvedený e-mail.. Pracoviště: Chemoprojekt, a.s. - provozovna, Žukovova, č.p. 100, 400 03 Ústí nad Labem 3. Informace: Radomír Kučera, .

Management - Management Vedoucí 22 000 Kč

Řídící pracovníci v oblasti správy podniku, administrativních a podpůrných činností jinde neuvedení Manager projektu. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Sociální péče 799/7a, Ústí nad Labem., Náplň práce: příprava podkladů pro monitorovací zprávy projektu, příprava, organizace a účast na projektových aktivitách, účast a koordinace na jednáních projektového týmu a projektových partnerů, spolupráce s realizátory aktivit, administrace projektu., Požadujeme: znalost v oblasti projektového řízení a dotačních projektů vítán, bezúhonnost. ŘP skup. B., Nabízíme: platové podmínky 22 000,- Kč., možnost osobního ohodnocení, nástup možný ihned. , Kontakt: na e-mail: volnamista@zzsuk.cz. Pracoviště: Zdravotnická záchranná služba ústeckého kraje, příspěvková organizace - 01 (sídlo), Sociální péče, č.p. 799, 400 11 Ústí nad Labem 11. Informace: Miluše Ullmannová, +420 475 234 131.

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 78 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní Vrátný - informátor. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 78 kč, mzda max. 85 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Ústí nad Labem., Práce pro OZP., Požadujeme: záklaní vzdělání nebo vyučení., Nabízíme: mzdu 78 - 85,- Kč/hod., stravenky, Kontakt: na e-mail nebo telefonicky.. Pracoviště: K2s facility, spol. s r.o. - úl, Pětidomí, č.p. 955, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Tomáš Labuda, +420 737 111 192.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ústečtí hokejisté zahájili přípravu na ledě
27

Foto: Ústečtí hokejisté zahájili přípravu na ledě

Ilustrační foto.

Centrum Ovečka má za sebou první letošní letní tábor pro děti

Dva koncerty Tivolího hudebního léta navštívilo 500 lidí

Velké Březno - Festival Tivolí hudební léto potvrdil svým dalším pokračováním, že jede v plné síle dál.

Klíšťata nakazí člověka za dvě hodiny, nutná je častá kontrola

Severní Čechy - Přisáté klíště nakazí člověka encefalitidou za dvě hodiny, boreliózou za 24 hodin. Nutná je proto podle odborníků častá kontrola míst jako jsou podpaží, třísla a podkolenní jamky, kde se klíšťata vyskytují nejčastěji.

Hitem léta je nová bobová dráha na Klínech. Za pár dní se svezly tisíce lidí

Krušné hory - Cestovní ruch oživují unikátní dráha, zámek a kemp se závody.

Slepice z klecí můžete vykoupit a na zbytek života jim ukázat slunce a trávu

Ústecký kraj - Nosnice z velkochovu téměř až na zahradu zájemcům přivezou ochránci zvířat.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.