Příznivci takzvaného hardbassu, často sympatizanti krajní pravice, protančili za doprovodu hlasité elektronické hudby kolem dominant ústeckých ulic.

Nechali se přitom zvěčnit na videu. Nevinně vypadající zábava má však závažnější podtext. Ačkoli hudební styl zvaný hardbass má kořeny v běžné, spíše levicové techno-scéně, odborníci na extremismus spatřují v rytmickém tanci skrytou ultrapravicovou symboliku.

„Někteří příznivci hardbassu jsou propojeni s krajní pravicí, respektive s chuligánskými gangy, kde se ultrapravicové postoje vyskytují,“ potvrdil Deníku odborník na pravicový extremismus Miroslav Mareš z Masarykovy univerzity v Brně.

Podle něj se tímto způsobem snaží členové krajní pravice přiblížit svou alternativní subkulturu širší veřejnosti a pomocí rebelantské image získat nové příznivce mezi mládeží.

Gang maskovaných tanečníků začal svou cestu centrem města v hospodě Billiard's Club nedaleko vlakového hlavního nádraží. Tamní zaměstnanci si však nikoho takového nevybavují.

„Chodí sem spíš starší hosté, žádnou podobnou partu jsem tu nikdy neviděl,“ řekl vyhýbavě číšník, jenž si nepřál zveřejnit své jméno.

Ústečtí tanečníci v rouškách předvedli své trhavé kreace dál na Mírovém náměstí, před budovou magistrátu, v trolejbuse či na střeše obchodního centra Forum. To vše za doprovodu elektronické hudby s ruskými texty.

Video nazvané Hardbass Aussig, jež zachycuje celé řádění radikálů, umístil na portál Youtube.com uživatel přezdívaný 88Dawee. Číslice ve jméně znamenají pozdrav, který mezi sebou používají neonacisté. Stejné číslo se objevuje i v písni zmiňovaného videoklipu.

Co je to vlastně hardbass?

Hardbass vznikl v Rusku původně jako životní styl propagující zdraví a zábavu bez drog. Prostřednictvím internetu se brzy začala šířit videa, na kterých mladíci synchronizovaně tančili v ulicích, svlečení běhali ve sněhu, otužovali se. Postupně se tento nový druh zábavy stal populární i ve střední Evropě, i když různě obměněn. Přidaly se dýmovnice, masky. V České republice se stal hardbass nástrojem krajně pravicových skupin, které tak získávají nové členy. Taneční gangy se objevily prozatím v Ostravě, Praze a Ústí nad Labem.

„V doprovodném hudebním textu se skandují číslice 14 a 88, což v ultrapravicové scéně symbolizuje čtrnáct slov Davida Lanea, heslo bělošských rasistů, a nacistický pozdrav 88,“ potvrdil souvislost s neonacistickými tendencemi Mareš.

Uživatel 88Dawee, jenž je podle údajů na svém internetovém profilu pravděpodobně členem radikálních fanoušků ústeckého fotbalového klubu Radikal Patrol, videoklip v noci ze středy na čtvrtek odstranil. Redakci se ovšem podařilo videoklip ještě před jeho smazáním nahrát a nyní ho můžete zhlédnout na webu usteckydenik.cz. Na konci klipu je podpis „HARDBASS AUSSIGER JUGEND“, neboli hardbassová ústecká mládež.

Na rozdíl od nedávného řádění hardbassové skupiny v ostravském obchodím centru, kdy tanečníci ohrožovali kolemjdoucí a ničili majetek, ústečtí radikálové se žádných výtržností, které by byly natočené na videoklipu, nedopustili.

„Nezaznamenali jsme žádné stížnosti od kolemjdoucích. V počínání tanečníků nebylo nic protiprávního, co bychom museli řešit,“ sdělila tisková mluvčí ústecké policie Veronika Hyšplerová.

K propagaci čísel, která v textu zaznívají, doplnila, že pokud nejsou uvedena v užším kontextu, nejedná se o trestnou činnost. „Kriminalisté ale aktivity této skupiny dlouhodobě sledují,“ uzavřela Hyšplerová.

Na tanečníky si nikdo nestěžoval ani v obchodním centru Forum, kde se prohnali nejdříve Billou a poté se předvedli přímo na střeše. „Vůbec o ničem nevím. Náš hlídač byl v té době na dovolené, ale ani nikdo ze zaměstnanců mě o ničem takovém neinformoval,“ řekla vedoucí prodejny Billa Martina Wolfová.

Zpracovala Veronika Udatná