Republikoví policisté ve spolupráci s ústeckým Besipem se zaměřili na chování cyklistů a dodržování silničního zákona.

„Vítám takovou akci, řada cyklistů je bezohledných, tak by policisté měli dohlížet na jejich chování,“ řekla kontrolovaná cyklistka Renata Pultrová. Podle slov policistky Valérie Bartošové měla úterní akce především preventivní charakter.

„Zaměřujeme se na to, zda cyklisté mají na kolech povinnou výbavu a zda znají dopravní předpisy,“ uvedla policistka.

Velké výmluvy

Nejčastějším prohřeškem cyklistů při policejní kontrole byla neúplná výbava jízdního kola. Zcela v pořádku ji měl pouze zhruba každý desátý. Nejčastěji chyběly oranžové odrazky ve výpletu kol.

„Lidé se často vymlouvají, že takto kolo koupili v obchodě. Neuvědomují si, že trekingová a horská kola jsou určena pro louky a lesní cesty. Jestliže chce cyklista používat takovéto kolo na pozemních komunikacích, měl by ho mít vybavené, jak mu přikazuje silniční zákon,“ řekl Jan Pechout, vedoucí ústeckého Besip teamu.

Cyklisté se také dopouštěli přestupků jako je nerespektování dopravního značení nebo telefonování za jízdy. „Cyklisté si neuvědomují, že jsou řidiči nemotorového vozidla. Platí pro ně silniční zákon jako pro řidiče aut. Za přestupek jim hrozí zrovna taková sankce jako řidiči motorového vozidla. Jen s tím rozdílem, že nemohou přijít o trestné body,“ vysvětlil Pechout.

Často tak cyklisté nevěřícně kroutili hlavami, když jim policisté vytýkali, že telefonují za jízdy s přiloženým aparátem u ucha. „Řidič nesmí při jízdě držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj. Zakázáno není pouze telefonování pomocí handsfree sady. Cyklistovi tak může policista za jeho chování uložit blokovou pokutu 1000 korun,“ dodal manažer Besip teamu.

„Dopravní policisté se také setkávají s cyklisty, kteří usedají na kolo pod vlivem akoholu. Hrozí jim postih, jako by řídili pod vlivem alkoholu auto. V takovém zjištění postupujeme cyklisty přestupkové komisi,“ uvedla dopravní policistka Petra Janurová.

Nepoužívání přileb

Dalším prohřeškem, hlavně u teenagerů, bylo nepoužívání cyklistických přileb. Přitom ze zákona je každý cyklista mladší osmnácti let povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu a mít ji řádně připevněnou na hlavě.

„Je prokázáno, že cyklisté, kteří nosí přilbu, podstupují 19krát menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. S pomocí přilby lze při pádech z kola předejít mnoha zraněním v oblasti hlavy,“ upozornil Jan Pechout.

Kontrolní akce nebyla jen zaměřena na přestupky cyklistů, ale také na znalost dopravních značek a silničního zákona. Každý, kdo měl jízdní kolo v pořádku nebo souhlasil s malým testíkem, si odvezl reflexní předměty na kolo. Děti, které uspěly v testu, si odvážely reflexní vestu.

Kontrolních akcí na cyklisty má policie připraveno na letošní prázdniny několik.

Je dobře, že se policie zaměřuje na dodržování silničního zákona cyklisty? Hlasujte!