Kolik korun za ně Ústí vydává? Letos zatím nic moc, loni to ovšem dosáhlo až 1,5 milionu korun.

To potvrdila mluvčí města Klára Křivská. „V letošním roce bylo na propagační předměty prozatím vynaloženo 13 455 Kč na psací potřeby,“ upřesnila s tím, že další nákup propagačních předmětů je plánován na 2. polovinu roku. „Jiná forma propagace není městem využívána.“

Ústí nad Labem se ovšem může pyšnit nejkurioznějšími propagačními předměty. Loni totiž vykázalo i nákup tažného lana, jež mělo propagovat lanovku na Větruši a především nákup desítek „primerosek,“ jež měly propagovat projekt, týkající se bezpečnosti.

Co na to opozice? Tak například Karola Haasová, zastupitelka za TOP 09, poukazuje především na účelnost takovýchto nákupů. „Když to bude mít účel, jako třeba ty kondomy, proč ne,“ myslí si o tom.

Podobně jako město, nakupuje pro svou prezentaci i Ústecký kraj. Letos má v plánu za to utratit maximálně 3,8 milionu korun. „Obdobná částka do 4 milionů korun bývá na tyto účely vynakládána každoročně,“ vysvětlila Magdalena Hanáčková. „Sady reklamních předmětů se každoročně doplňují a obměňují.“

To ovšem není vše. Jak město, tak kraj, připravují celou řadu projektů, jež propagují zvlášť a zvlášť je i platí, obvykle jako součást financování daného projektu. Jako příklad může posloužit propagace cestovního ruchu. Ústecký kraj připravil dva velké projekty, Po stopách Praotce Čecha a Brána do Čech.

Za období od poloviny roku 2009 do dubna 2011 bylo v jejich rámci vynaloženo na propagaci 11,7 milionu korun. Podle Hanáčkové je v této částce zahrnuta webová prezentace, tištěné materiály, účast na 16 veletrzích cestovního ruchu ročně a další. „Momentálně čeká na schválení další pokračování projektu Brána do Čech. Pokud bude úspěšný, přinese na podobnou propagaci 7 milionů korun na období od podzimu 2011 do léta 2013.“

Senátor a krajský zastupitel Jaroslav Doubrava (Sc.cz) ovšem poukazuje na jisté rozhazování. „Kraj by měl v každém případě přehodnotit a zvažovat za co platí. Když kolikrát vidím, do čeho jsou vkládány prostředky z fondu hejtmanky, mám pocit, že by tyto peníze mohly být využity daleko účelněji.“