Bez ohledu na roční období, ať venku pere slunce či zuří krupobití. Dějiny této nevšední kuriozity ve sféře veřejné dopravy se začaly psát roku 1898, kdy byla tramvajová dráha slavnostně uvedena do provozu a ze saských lázní Bad Schandau přepravila první výletníky do krásného údolí Křinice. Zájem o nevšední jízdu předčil očekávání, takže následující sezonu již přepravila přes sto tisíc cestujících.

Přesto však v její historii nenajdeme výhradně radostné chvíle. Druhou světovou válku přestála relativně obstojně, ovšem koncem šedesátých let minulého století jen o chlup unikla zrušení. Nakonec byla opravena a její vozový park byl vybaven technikou vyřazenou z dep mnoha městských dopravních podniků někdejšího východního Německa.

Naprosto identická situace se opakovala ještě jednou, těsně před pádem komunistického režimu. Díky několika povodním měla trať na kahánku i v současné době. Nicméně vždy se z nich otřepala a pořád slouží ke spokojenosti vděčných milovníků Saského Švýcarska. Byť prozatím v omezeném rozsahu.


S rachotem do skal


Jakmile se souprava plná turistů uvede do pohybu, začne vzrušující jízda hlubokým temným údolím. Tramvaj se za pekelného rachotu, doprovázeného vydatným zvoněním, prodírá ostrými zatáčkami. A jelikož těleso dráhy sdílí společný prostor s vozovkou úzké silnice, není zde nouze o dramatické okamžiky. Zejména když se nepozorný řidič automobilu více zakouká do přilehlé krajiny.


Aktuálně tramvaj staví na šesti zastávkách. Od většiny z nich vycházejí trasy značených cest, které vás dovedou hlouběji do nitra zdejší části Labských pískovců. Mezi nejoblíbenější a hojně navštěvované cíle, jejichž východisko právě představuje údolí Křinice, patří například skalní tunel Kuhstall, dále útesy Malého Winterbergu či skalní hrad Frienstein. Bohužel, loňské povodně zde způsobily vysoké škody, tudíž dřívější konečná osmikilometrové dráhy Lichtenhainer Wasserfal je zatím mimo provoz.

Což je škoda, poněvadž tam na vás čekávaly baterie orosených půllitrů v tamní stylové krčmě, a především hlavní atrakce tratě, Lichtenhainský vodopád. Tento div ale vznikl přičiněním lidských rukou. Při něm byl lehce upraven tok nepříliš vydatného potůčku a nad skalním prahem zbudována nádržka se stavidlem. Vždy, když se nádržka naplnila, personál restaurace spustil reprodukovanou hudbu, vydal povel ke zvednutí stavidla a následně vlhkou skálu zkrášlil jemný závěs pětimetrového vodopádu.


#nahled|https://g.denik.cz/54/50/baner_137x100_sout___typy_na_v_let_2011_denik_clanek_hp.jpg|https://g.denik.cz/54/50/baner_137x100_sout___typy_na_v_let_2011.jpg|Soutěž o hodnotné ceny#

Užitečné informace

Nádraží tramvajové dráhy najdeme v lázeňském parku na náměstí Stadtmühleplatz, které leží západně od historického centra Bad Schandau. Je zajímavé, že se nejedná o původní konečnou, poněvadž trať dříve vedla až k hotelu Lindenhof. Z důvodu křížení s mezinárodní silnicí však byl tento úsek zrušen. Ostatní podrobnosti o této technické raritě a jejím provozu vám poskytne tamní turistické informační centrum, případně webové stránky www.ovps.de.

Jakub Hloušek